Alarmkreten over geschrapte bussen blijven komen in Gent: “Wie geen auto heeft, moet ook aan het leven kunnen deelnemen”

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In het nieuwe vervoersplan van De Lijn wordt de lus Mariakerke Post - Driesdreef, op de route van de voormalige lijn 9, niet meer bediend door het reguliere openbaar vervoer.

Het wegvallen van die lus komt al enkele jaren ter sprake. Al in 2020 onderzocht een studiebureau de mogelijkheden van een vervangende shuttle. In het actieplan vervoersarmoede 2021 - 2025 is de inzet van een shuttle expliciet opgenomen, inclusief indicatieve route. Er werden ook budgetten voorzien voor de realisatie ervan.

Eind vorig jaar polste fractievoorzitter Stijn De Roo via een schriftelijke vraag naar de stand van zaken. Daarin kregen de bewoners van Mariakerke het deksel op de neus: de shuttledienst komt er niet. Het beschikbare budget werd verkleind en de offertes voor de shuttle in Mariakerke en voor lijn 16 vielen hoger uit dan verwacht. Er werd gekozen om enkel lijn 16 te behouden. Over deze keuze werd niet gecommuniceerd.

Fractievoorzitter De Roo stelde hierover vragen op de commissie Mobiliteit op dinsdag 6 februari. Zijn volledige tussenkomst kan je hier (her)bekijken.

Hierover verscheen een bericht op De Gentenaar.

In de pers

PFAS-vervuiling houdt bouw nieuwe fietsbrug over R4 nog wat langer tegen

Een fietsbrug over de Ringvaart en de R4, die vier jaar geleden al is aangekondigd, loopt nog meer vertraging op. De brug komt deels op verontreinigde grond, en er bestaat heel wat discussie over wie de sanering zal moeten betalen. Dat blijkt uit een vraag van fractieleider Stijn De Roo aan bevoegd schepen Filip Watteeuw.

Nieuwe fietsbrug had er al twee jaar moeten zijn, maar PFAS gooit roet in het eten

Een fietsbrug over de Ringvaart en de R4, die vier jaar geleden al werd aangekondigd, loopt nog meer vertraging op. De brug komt deels op verontreinigde grond, en het is nog onduidelijk wie de sanering zal betalen. Dat blijkt uit een opvolgvraag van fractieleider Stijn De Roo aan bevoegd schepen Filip Watteeuw.

Een derde van alle straatverlichting in Gent zijn ledlampen: inhaalbeweging komt op gang

Tussen mei 2024 en vandaag steeg de verleddingsgraad van Gent van 26% naar 34%. Dat blijkt uit cijfers die fractievoorzitter Stijn De Roo opvroeg bij netbeheerder Fluvius.