In maart zou de Vliegtuiglaan bij Weba en Decathlon eindelijk opnieuw moeten worden geasfalteerd. De drukke weg moest al bijna een jaar geleden af zijn, maar aannemers zijn tot drie keer toe op leidingen en structuren gebotst die niet op de plannen stonden. Het aantal ongevallen stapelt zich ondertussen op.

Pech en slechte plannen. Dat is in een notendop waarom het voor automobilisten al anderhalf jaar filerijden is in de Vliegtuiglaan. Op het stuk weg tussen de Muide, de Afrikalaan en de vestigingen van Weba en Decathlon is sinds oktober 2019 een werf aan de gang.

De watermaatschapij Farys steekt er nieuwe rioleringen, een klus die in april 2020 af moest zijn. Het zal maart 2021 worden, als het weer het toelaat. Dat blijkt uit informatie die CD&V’er Stijn De Roo in het Vlaams Parlement heeft opgevraagd. Daarna zou de verkeershinder eindelijk voorbij moeten zijn.

Plannen
Waarom het zo lang heeft geduurd? De aannemer van Farys is twee keer gebotst op leidingen die niet op de plannen stonden. “Die leidingen lagen in de weg van de nieuwe riolering. Het ontwerp moest worden aangepast”, zegt Lydia Peeters (Open VLD), minister van Openbare Werken. De plannen kwamen nochtans van Aquafin, het drinkwaterbedrijf van de Vlaamse overheid dat verantwoordelijk is voor waterzuivering in ons land. “De leidingen stonden niet correct ingetekend op de plannen”, zegt minister Peeters.Een derde keer botste de aannemer op een ondergrondse structuur die op geen enkel plan stond. Elke keer leidde dat tot vertraging. Het gevolg: maandenlang aanschuiven in de Vliegtuiglaan.

37 gewonden
De werf leidde bovendien tot een boel ongevallen. De Gentse politie heeft het over een opmerkelijke stijging. In de Vliegtuiglaan zelf gebeurden in twee jaar tijd 49 ongevallen, op het stuk van de John F. Kennedylaan net vóór de werf nog eens 39. In totaal raakten daarbij 37 mensen gewond. Nu de werf eindelijk zijn einde nadert, zal de verkeerssituatie er tijdelijk wat verbeteren. Maar over tien dagen start een grote werf op het kruispunt bij Euro-Silo, waar de R4 aansluit op de John F. Kennedylaan. Het kruispunt wordt omgebouwd tot een turborotonde. De hinder houdt dus nog wel eventjes aan in de regio.

Het Nieuwsblad, Vr. 05 Feb. 2021, Online

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. In de cookies wordt informatie opgeslagen. 

Het gebruik van cookies heeft allerhande doelstellingen. Sommige cookies worden gebruikt om de website en de daarop aanwezige informatie of diensten te kunnen verstrekken. Andere worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere zijn bedoeld om het gebruik van de website te analyseren of om jou gerichte reclame te sturen. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. 

Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”.