Nieuwe stelplaats voor De Lijn in Aalst voor een snellere elektrificatie van de busvloot!

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

“De Lijn is in gesprek met de stad Aalst om de haalbaarheid van een stelplaats ter hoogte van het terrein ‘Bleekveld’ ten gronde te bekijken, dit mede op vraag van het stadsbestuur om de elektrificatie van de busvloot in Aalst te kunnen bespoedigen. Op dit moment zijn er geen andere terreinen in het vizier,” antwoordde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) naar de in het geïntegreerd investeringsprogramma 2023 geplande investering.

Het vooropgestelde budget voor de realisatie van de nieuwe stelplaats van De Lijn in Aalst bedraagt 18 miljoen euro en omvat de studie, de investering en bouwkost voor de stelplaats, het onderhoudscentrum en de elektrificatie.

De studie behelst de aanvraag van de omgevingsvergunning, de brandweerkundige studie en milieustudie en een totaalontwerp met inbegrip van een ruimtelijk ontwerp en ontwerp van de bijhorende gebouwen.

Er dienen nog een aantal stappen gezet te worden voor de bouw van de nieuwe stelplaats in Aalst van start kan gaan. De data die vermeld worden, zijn onder voorbehoud van het verdere proces en vergunningsverloop. De feedback van de administratie wordt verwacht tegen de zomer van 2023. De verwerking van de mogelijke opmerkingen, eventueel het opmaken van een aangepast voorstel en het beantwoorden van technische vragen zal vermoedelijk na de zomer van 2023 gebeuren. Ondertussen loopt de gunning van de studieopdracht. Vermoedelijk kan het studiebureau aan de slag vanaf oktober 2024 en gehoopt wordt dat de vergunningsaanvraag klaar is in maart 2025.

De Lijn verwacht de vergunning ten vroegste na de zomer van 2025. De aanbesteding zou dan lopen vanaf het tweede kwartaal van 2025 tot begin 2026. De werken zullen ten vroegste starten in het tweede kwartaal van 2026. De voorlopige oplevering wordt begin 2028 verwacht.

Stijn De Roo: “De nieuwe stelplaats in Aalst is een noodzakelijke stap om de elektricatie van de busvloot te versnellen. De vergroening van de busvloot, de ombouw van de stelplaatsen en de nodige laadinfrastructuur maken deel uit van het gefaseerd implementatieplan van De Lijn dat voorziet in de optimale emissievrije bediening van stedelijke gebieden tegen 2025 en een volledig emissievrij openbaar vervoer tegen 2035. 

Ik hoop dat de te doorlopen procedures vlot verlopen zodat de huidige planning kan behouden blijven. De elektrificatie van de busvloot is belangrijke stap richting het behalen van de klimaatdoelstellingen

Copyright afbeelding: De Lijn

Nieuws

18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting

Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.

Vernieuwingswerken brug N9 over Afleidingskanaal starten midden 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”