Net als vorig jaar kon elke Gentenaar het integrale nieuwjaarsconcert van de stad Gent herbekijken op zondag 23 januari via de regionale televisiezender AVS.

Het was alweer een prachteditie, weliswaar met een beperkte zaalcapaciteit volgens de geldende coronamaatregelen. Naast Dvořák’s Symfonie ‘Uit de Nieuwe Wereld’, werd ook een werk van de jonge componist Daan Janssens gecreëerd. 

Vorig jaar was een editie zonder publiek, maar wel met live-streaming en televisie-uitzending. Op een mondelinge vraag daarover van Stijn De Roo antwoordde de schepen dat zijn diensten zouden onderzoeken hoe ze de combinatie livepubliek en streaming/televisie-uitzending verder kunnen doortrekken. 

Gezien de grote belangstelling voor het concert, heeft dit zeker een meerwaarde en kunnen we ervoor zorgen dat wie niet de kans heeft om naar de concertzaal te komen het concert tóch kan volgen.

Daarom stelde fractieleider Stijn De Roo volgende vragen aan schepen Souguir tijdens het vragenuurtje, voorafgaand aan de gemeenteraad van 24 januari:

  1. Wat waren de resultaten van dit onderzoek? 
  2. Zal de mogelijkheid om het nieuwjaarsconcert achteraf te bekijken via een televisie-uitzending of een streamingkanaal ook na de coronapandemie blijven bestaan?
  3. Is het de bedoeling om ook de komende jaren jonge hedendaagse componisten in de kijker te zetten op het nieuwjaarsconcert? Zo ja, op welke manier?

De bevoegd schepen antwoordde:

"Het nieuwjaarsconcert dit jaar was een editie met – helaas - beperkt publiek en uitzending op AVS. De livestreaming werd dit jaar niet voorzien. Naast de opnamekosten voor een TV-uitzending genereert dit nog extra kosten en uiteraard is een live uitzending technisch een stuk complexer.

Onze huidige vaste partners van het nieuwjaarsconcert, namelijk Muziekcentrum De Bijloke en het Symfonieorkest Vlaanderen, namen de opnamekosten op zich. Dit varieert voor een opname van een orkestraal programma steeds tussen de 8 à 10.000 euro. Omwille van de pandemie en de lage publiekscapaciteit was dit ook dit jaar verdedigbaar, maar op momenten dat het publiek weer in grote getale aanwezig kan zijn, is dit minder evident voor de betrokken culturele partners.

We experimenteerden vorig jaar trouwens ook met een aanbod van UiTTV in onze woonzorgcentra. Het is voor de medewerkers bijzonder moeilijk om een cijfer op het bereik te plakken. Dàt er gekeken wordt, daar is het personeel zeker van, maar het blijft al bij al vrij beperkt.

Opnames aanbieden aan UiTTV is dus enkel verdedigbaar als ook AVS het concert kan uitzenden. Ook dan blijft het echter een grote opnamekost voor al bij al een beperkt bereik.

AVS blijkt geïnteresseerd om het nieuwjaarsconcert jaarlijks uit te zenden, wanneer de opname hen aangeboden wordt.

De coronacrisis heeft ons meer dan ooit uitgedaagd om nieuwe dingen te doen. We zullen nog moeten bekijken welke zaken, in post-coronatijd – als we terug concerten op volle capaciteit kunnen organiseren, het potentieel hebben om blijvers te zijn en op welke manier we daar middelen voor kunnen vrijmaken.

Ik ga graag verder met uw laatste vraag, collega De Roo, in verband met de programmatie van werk van jonge hedendaagse componisten.

Het programma voor het nieuwjaarsconcert wordt steeds door onze culturele partners vastgelegd.

Hoewel zowel het muziekcentrum, als het orkest regelmatig hedendaagse muziek brengen, is het geen doel op zich om hier een jaarlijkse traditie van te maken. Beide organisaties zijn er van overtuigd dat dit binnen de context van het programma van twee weken geleden zeker gepast was – en mogelijks doen zich ook in de toekomst nog opportuniteiten voor, maar men ziet enkel het afsluiten met een paar nieuwjaarswalsen als een constante."