Inwoners van Wondelgem kregen onlangs een brief over de uitrol van de zone 30 in hun deelgemeente. Dat is beslist beleid in het kader van het mobiliteitsplan enige jaren geleden, maar veel Gentenaars zijn dat vergeten.

Daarom vroeg ik bij de bevoegde schepen de stand van zaken van de uitrol op:

  • Op welke locaties in onze wijken en deelgemeenten werd tot op vandaag een zone 30 ingevoerd?
  • Welke locaties in onze wijken en deelgemeenten worden nog omgevormd tot een zone 30, inclusief timing van de uitrol?
  • Hoe evalueert de schepen de reeds ingevoerde zones 30 in onze wijken en deelgemeenten? Zijn er extra aanduidingen en of aanpassingen aan de weginfrastructuur nodig/gewenst?

Schepen Watteeuw antwoordde:

Geachte heer De Roo

De uitrol van het snelheidsplan is van start gegaan in september 2018

  • dorpskern Zwijnaarde
  • dorpskern Drongen
  • woonomgeving Rijvisschepark
  • uitbreiding woonomgeving Voormuide, Muidepoort, Pauwstraat
  • uitbreiding Jozef Vervaenestraat en Moscouviaduct
  • uitbreiding woonomgeving Wondelgem (ten noorden van Groenestraakstraat) voorzien aug ‘20.

Een aantal zones werden reeds goedgekeurd door het college waarbij uitvoering ingepland staat dit najaar, onder voorbehoud van corona-omstandigheden:

  • Woonomgeving Maaltemeers
  • Woonwijken langsheen Klossestraat
  • Uitbreiding van zone 30 dorpskern Sint-Denijs-Westrem.

Een aantal zones zijn in voorbereiding om aan het college te agenderen

  • Zone 50 Zwijnaarde (ten zuiden van dorpskern – aansluitend op zone 50  De Pinte)
  • Zone 30 woonomgeving Zwijnaarde (ten noorden van Tramstraat)
  • Zone 30 Woonomgeving Gentbrugge Vogelhoek en Flora
  • Uitbreiding Zone 30 dorpskern Gentbrugge (tot aan de Heusdenbaan op grondgebied Melle)
  • Uitbreiding woonomgeving Dampoort
  • Uitbreiding woonomgeving Sint-Amandsberg (ten noorden van N70)/Oostakker (gedeelte binnen R4)
  • Uitbreiding woonomgeving Wondelgem (dorpskern + ten zuiden van Groenestraakstraat)

Na goedkeuring wordt de uitvoering ervan pas ingepland, maar vermoedelijk komen deze zones in 2021 aan bod.

Volgende zones zouden we als volgt uitwerken, vermoedelijk uitvoering ten vroegste in 2022:

  • Uitbreiding zone 30 Woonomgeving Brugsesteenweg/Willemotlaan
  • Zone 50 Poortakkerstraat
  • Zone 30 Woonomgeving Halewijnkouter/Deinse Horsweg
  • Zone 30 woonomgeving Sint-Amandsberg (ten zuiden van N70)
  • Zone 30 Woonomgeving rondom Gent-Sint-Pieters
  • Zone 30 dorpskernen Sint-Kruis-Winkel, Mendonk, Desteldonk

Daarop volgende zones zijn nog te bepalen.

We kiezen bewust voor zulke stapsgewijze invoering zodat elke invoering gepaard kan gaan met sensibilisering a.d.h.v. snelheidsindicatieborden en nadien handhaving.

In de nieuwe zones zien we een dalende trend in overtredingsgraad tijdens de handhavingsacties van de politie. Er wordt dus zeker trager gereden dan voor de invoering van zone 30, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Het wegbeeld stemt nog niet overal overeen met het nieuwe snelheidsregime, maar bij herinrichting zullen we dit in de toekomst zeker in orde brengen.

Met vriendelijke groeten

Filip Watteeuw

Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

Afbeelding: Stad Gent

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.