Resultaten van de studie voor optimalisatie van de zuidelijke havenweg in Gent verwacht in 2026

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de studie voor de optimalisatie van de zuidelijke havenweg N424-N456, waarvoor in het Geïntegreerd investeringsprogramma 2024 80.000 op het reservebudget is voorzien.

De minister liet aan De Roo weten dat in de studie de haalbaarheid en de impact zullen worden onderzocht van de scenario’s voor de optimalisatie van de huidige havenweg van Gent, via de N424 John F. Kennedylaan en de N456 Vliegtuiglaan en Port Arthurlaan, alsook voor de aansluiting met de N424 Afrikalaan. Dat zal gebeuren via ruimtelijk ontwerpend onderzoek. Er zal onderzocht worden hoe de kruisingen van de weg- en spoorinfrastructuur ongelijkvloers kunnen worden gemaakt, hoe er veilige voetgangers- en fietsinfrastructuur kan worden voorzien, en hoe de publieke ruimte kwalitatief kan worden ingericht. Twee mogelijke scenario’s zijn alvast het omhoog brengen van de spoorweginfrastructuur, en het omhoog brengen van de wegeninfrastructuur.

Bij de studie zijn de Vlaamse overheid, Infrabel, de provincie Oost-Vlaanderen, de stad Gent en het havenbedrijf North Sea Port betrokken. Zij treden ook op als medefinanciers. Het projectbureau van de Gentse Kanaalzone treedt op als opdrachtgever voor de studie.

De studie zal in de loop van 2024 worden aanbesteed, en zal mee begeleid worden door de verschillende partners. Na afloop van de studie zal blijken welke verdere planprocessen en stappen nodig zijn. De resultaten worden verwacht in 2026.

Stijn De Roo: “Een belangrijke studie waarvan de resultaten hopelijk zullen leiden naar een vlottere bereikbaarheid van de bedrijven, naar ontlasting van verkeer voor de wijk Muide – Meulestede en niet in het minst naar meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.”

Copyright afbeelding: stad Gent

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.