Vlaams volksvertegenwoordiger en fractievoorzitter cd&v gemeenteraad Gent Stijn De Roo informeerde zowel bij minister van Mobiltiet en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) als bij bevoegd Gents schepen Filip Watteuw (Groen) naar de tijdelijke maatregelen om het verkeer in de Gestichtstraat te ontlasten.
De realisatie van de geplande ontsluitingsweg Gent Zuid I die het bedrijventerrein met de E17/R4 verbindt en het vrachtverkeer in de omliggende woonwijken moet verminderen, loopt vertraging op. Het aantal wagens en vrachtwagens in de Gestichtstraat blijft oplopen en het snelheidsregime van 30 km per uur wordt niet gerespecteerd, waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt.
Op de vraag van De Roo naar het voorstel van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) antwoordde de minister dat de Gestichtstraat maar kan afgesloten worden nadat er veilige alternatieve ontsluitingen worden gerealiseerd door toedoen van de stad Gent naar de bedrijventerreinen, zowel ten noorden als ten zuiden van de Ringvaart. Tot dan worden de op- en afrit van de R4-binnenring aan de Gestichtstraat en de afrit van de R4-buitenring aan Heerweg Noord daarvoor gebruikt.
Het voorstel van AWV houdt in dat wordt nagegaan in hoeverre de andere bestaande op- en afritten van de R4-binnenring en -buitenring extra kunnen ingezet worden ter ontlasting van de Gestichtstraat, en dat dan wordt nagegaan welke nieuwe risico’s ontstaan voor onveiligheid of sluipverkeer op andere lokale wegen. Elke verschuiving van het verkeer brengt immers potentieel elders extra onveilige en ongewenste situaties of verkeersstromen teweeg. Het is niet aangewezen om de gevaarlijke situatie aan de Gestichtstraat te vervangen door een even gevaarlijke of zelfs gevaarlijker situatie op een andere plaats.
De minister stelt dat men bijvoorbeeld zou kunnen nagaan hoe de (nu nog bestaande) afrit van de R4-buitenring aan de Heerweg-Noord tijdelijk meer kan ingezet worden ter ontlasting van de huidige afrit van de R4-binnenring aan de Gestichtstraat. Dat betekent dat men de vrachtwagens zou omleiden naar deze afrit en daar via een niet lichtengeregeld kruispunt stuurt waar het een druk bereden dubbelrichtingsfietspad moet dwarsen. Maar zelfs als men dat kruispunt zou uitrusten met verkeerslichten, dan nog ontstaan nieuwe risico’s omdat de vrachtwagens op de R4 dan een keerbeweging zouden gaan maken aan de op- en afrit met N60 waar ze ook weer extra onbeveiligde kruisingen zouden maken met de fietssnelwegen langs de R4 en de drukke fietspaden langs de N60 (een drukke fiets-schoolroute). Dat geeft een afweging die negatief uitvalt.
Op die manier zou men al de afrit van de R4-binnenring naar de Gestichtstraat kunnen afsluiten en dus veel minder verkeer door de Gestichtstraat sturen en de verkeersveiligheid in de Gestichtstraat verhogen, (de oprit van de Gestichtstraat naar de R4 moet wel nog steeds open blijven), maar zou men aan de N60 de verkeersveiligheid sterk verminderen.
Schepen Watteeuw stelde in zijn antwoord aan De Roo dat de suggestie van AWV zal overwogen worden, maar dat een eventuele tijdelijke milderende maatregel geenszins andere knelpunten inzake veiligheid of leefbaarheid mag creëren of vergroten. Een eerste insteek is alvast dat de voorgestelde alternatieve route, via de B402, een omrijfactor heeft van ongeveer 7 kilometer. Deze route kent eveneens knelpunten. Los daarvan zal het ook moeilijk zijn om verkeer deze ene omleidingsroute te laten volgen. Er zijn verschillende kortere/snellere alternatieve routes via lokale wegen, andere woonstraten, eveneens met potentiële conflictpunten.
Het volwaardig afsluiten van de Gestichtstraat blijft het finale streefdoel. Het afsluiten van de oprit naar de R4 wordt op korte termijn niet aangehaald aangezien daarvoor geen alternatieven voorhanden zijn zolang de nieuwe ontsluitingsweg Gent-Zuid-I niet gerealiseerd is.
Het Mobiliteitsbedrijf zal een advies opmaken tegen juli zodat op basis daarvan een gegrond standpunt kan ingenomen worden over het al dan niet nemen van tussentijdse circulatie-maatregelen, besloot de schepen zijn antwoord.
Stijn De Roo: ”De reeds genomen maatregelen volstaan niet voor de Gestichtstraat. Ondanks het aanbrengen van fietssuggestiestroken, de inrichting van een zone 30 en het inkorten van enkele parkeerstroken, blijft het aantal ongevallen te hoog en wordt er te snel gereden. Ik vraag dat de stad en Vlaanderen de weinige alternatieven ernstig in overweging nemen en hiervoor samenwerken. Ik dring ook aan op méér snelheidscontroles.
Binnen enkele jaren wordt deze op- en afrit afgesloten, maar in tussentijd moeten we de verkeersveiligheid verder verbeteren, in het bijzonder voor de woonomgeving en de omgeving van de onderwijs- en zorginstellingen.”