Zeven jaar nadat Vlaanderen er miljoenen voor betaalde, is het ‘Bommenbos’ nog steeds levensgevaarlijk

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Het Bommenbos kreeg zijn bijzondere naam door het gebruik van het domein tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hadden er toen een munitiedepot. In september 1944 werd het depot opgeblazen, waardoor de omgeving vol explosieven ligt. Daarom is er een gespecialiseerd bodemonderzoek nodig naar de aanwezigheid van munitie in de bodem.

"Maar door het zeer natte weer vorig jaar konden de struiken op bepaalde delen van het domein niet tijdig worden verwijderd," weet De Roo na navraag bij bevoegd minister Jo Brouns (cd&v). "Daardoor werd de studie vertraagd en is het einde pas voorzien in het najaar van 2025."

Hierover verscheen een artikel in Het Nieuwsblad.

In de pers

Studie naar lage-emissiezone (LEZ) in Gent uitgesteld tot voorjaar 2027

Uit informatie die gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij schepen Watteeuw (Groen) blijkt dat de evaluatie van de lage-emissiezone (LEZ) pas in het voorjaar van 2027 wordt opgeleverd. Zolang die evaluatie er niet is, blijft de LEZ in de praktijk gewoon bestaan en wordt een politieke beslissing over een eventuele afschaffing vooruitgeschoven.

Parlementsleden bevragen bezoekers wekelijkse markt in Stekene

De Oost-Vlaamse cd&v-volksvertegenwoordigers trokken op zaterdag 30 mei naar de markt van Stekene voor een nieuwe halte van de “Morgen Beter”-tour. Vlaams volksvertegenwoordigers Stijn De Roo, Lien Van Dooren en Robrecht Bothuyne gingen samen met federaal volksvertegenwoordigers Leentje Grillaert en Phaedra Van Keymolen in gesprek met marktbezoekers over hun toekomstbeeld.

Stijn De Roo hekelt nieuwe vertraging in LEZ-studie

Uit informatie die gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij schepen Watteeuw (Groen) blijkt dat de evaluatie van de lage-emissiezone (LEZ) pas in het voorjaar van 2027 wordt opgeleverd. Zolang die evaluatie er niet is, blijft de LEZ in de praktijk gewoon bestaan en wordt een politieke beslissing over een eventuele afschaffing vooruitgeschoven.