Stad Gent wil geld ophalen via ‘stadsbon’ om sociaal wonen te financieren

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Tijdens de FABAZ-commissie van november 2025 vond een debat plaats over de mogelijke invoering van een Gentse stadsbon als alternatieve financieringsbron voor stedelijke investeringen naar aanleiding van persaandacht over ervaringen van de gemeente Etterbeek uit 2024.

De bevoegde schepen gaf tijdens de commissie echter aan dat een stadsbon in de praktijk vaak duurder kan uitvallen dan klassieke financieringsinstrumenten, onder meer door een hogere rente en bijkomende beheerskosten voor de stad. Op dat moment waren er dan ook geen middelen voor voorzien door het stadsbestuur.

Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) vroeg de bevoegde schepen naar een stand van zaken tijdens de commissie van maart 2026.

Hierover verscheen een artikel in HLN.

In de pers

Gemeenteraadslid Stijn De Roo (CD&V) kondigt geboorte van zoon Laurens aan

Op 15 juni mochten Stijn en zijn vrouw Romy een nieuw gezinslid verwelkomen: Laurens.

Meer parkeerplaatsen voor shop-and-go

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen.

Gent zoekt extra parkeerplaatsen voor snelle boodschappen

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen.