Veelbesproken circulatieplan voor Gentbrugge en Dampoort goedgekeurd in gemeenteraad

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In onze deelgemeenten en wijken willen we de leefkwaliteit fors verhogen. Op vlak van mobiliteit hebben we er daarom voor gekozen om mobiliteitsplannen-op-maat te maken. Het verhogen van de leefkwaliteit, het weren van doorgaand verkeer en het STOP-principe zijn daarbij ons kompas voor de woonkernen in onze deelgemeenten.

In samenspraak met de bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden werd op die manier gewerkt aan het eerste wijkmobiliteitsplan - dat van Oud-Gentbrugge en de Dampoortwijk.

Hierover verscheen een artikel in het Nieuwsblad op 22 november.

De volledige tussenkomst van fractieleider Stijn De Roo tijdens de gemeenteraad kan je hier herbekijken, of hier integraal nalezen.

In de pers

Beloofde 'trendbreuk' in Gents mobiliteitsbeleid krijgt al forse tegenwind: “We hadden het anders verwacht”

Begin juni 2025 kondigde de schepen van Mobiliteit wijzigingen in de wijkmobiliteitsplannen van Dampoort/Oud-Gentbrugge en Zwijnaarde aan. De schepen communiceerde als eerste naar de pers, alvorens hij de gemeenteraad op de hoogte bracht. Op een dialoog over de beslissing van de wijzigingen met buurtbewoners blijft het voorlopig wachten.

Gent test sensoren om te zien of glasbollen vol zijn: "In de herfst beslissen we of er bredere uitrol komt"

Tijdens de gemeenteraad van juni kwamen de invoering van de glasbollen opnieuw ter sprake. Sinds het glas niet meer aan huis wordt opgehaald in de containerzone, liepen al heel wat meldingen van overlast binnen.

Sensoren om volle glasbollen te signaleren, evaluatie van systeem in het najaar

Tijdens de gemeenteraad van juni kwamen de invoering van de glasbollen opnieuw ter sprake. Sinds het glas niet meer aan huis wordt opgehaald in de containerzone, liepen al heel wat meldingen van overlast binnen.