Bij de vorige editie van het Lichtfestival gaf het stadsbestuur een subsidie aan Donkey Republic om extra deelfietsen te plaatsen op twee verschillende locaties: P+R The Loop en P+R Oostakker. Hiervoor maakte het stadsbestuur 6.600 euro vrij.
Het doel was om de mensen die naar het Lichtfestival kwamen te stimuleren om hun wagen achter te laten op de P+R’s. De schepen gaf aan dat de lage gebruikscijfers van die extra deelfietsen te maken hadden met de geringe bekendheid van en kennis over het systeem, de slechte zichtbaarheid van de fietsen (vooral op P+R Oostakker) en het koude en donkere weer tijdens het Lichtfestival.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover opnieuw volgende vragen:
- Werd er extra ingezet op de deelfietsen tijdens het Lichtfestival 2024? Zo ja, hoeveel extra deelfietsen waren er ter beschikking en waar werden ze ingezet? Zo nee, waarom niet?
- Ligt het gebruik van de deelfietsen tijdens het Lichtfestival 2024 significant hoger dan gemiddeld op andere dagen?
- Hoe verhoudt het gebruik tijdens het Lichtfestival zich tot andere drukkere dagen (feestdagen, koopzondag, …)?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"In vergelijking met het vorige Lichtfestival is er nu een ander vergunning- en subsidiereglement voor deelfietsen. Dit maakt een vergelijking van deze cijfers met deze van het Lichtfestival 2022 niet evident. Toen werden aan twee locaties over 5 dagen 28 fietsen uitgeleend.
De vergunninghouders van deelfietsen komen nu enkel in aanmerking voor een subsidie als ze tijdens enkele evenementen extra fietsen aan afgesproken P&R’s plaasten. Voor 2024 geldt deze voorwaarde voor de Gentse Feesten en het Lichtfestival. Voor het Lichtfestival plaatsten de 3 aanbieders fietsen aan de P&R Weba (elk 10), de P&R Gentbrugge (elk 7), de P&R Ledeberg (elk 7) en aan de achterkant van het station Gent-Sint-Pieters (elk 7). In onderstaande tabel is het aantal gestarte ritten per dag op elke locatie opgelijst. De locatie Weba kende een beperkt gebruik maar op de andere locaties werden de fietsen regelmatig gebruikt.
|
Weba
|
Ledeberg
|
Gentbrugge
|
Achterkant GSP
|
Totaal
|
31/jan
|
0
|
2
|
7
|
27
|
36
|
1/feb
|
0
|
14
|
6
|
34
|
54
|
2/feb
|
0
|
8
|
8
|
37
|
53
|
3/feb
|
7
|
10
|
9
|
9
|
35
|
4/feb
|
10
|
3
|
5
|
14
|
32
|
Totaal
|
17
|
37
|
35
|
121
|
210
|
Het vastgestelde gebruik van de deelfietsen tijdens het Lichtfestival lag duidelijk hoger dan tijdens de rest van de maand januari. Onderstaande tabel bevat voor elke dag van het Lichtfestival per operator het totaal aantal ritten in Gent en het totale aantal voor de 3 operatoren samen. Wanneer dit vergeleken wordt met het gemiddelde van de andere woensdagen, donderdagen, … van januari buiten het Lichtfestival dan zien we voor de eerste 4 dagen een sterke toename (van 38 tot 58%). Enkel de zondag is de toename beperkter (7%)
Weekdag
|
Datum
|
Dott
|
Bolt
|
Donkey Republic
|
Totaal
|
Gemiddelde januari zonder Lichtfestival
|
Toename Lichtfestival
|
woensdag
|
31/01/2024
|
1518
|
88
|
419
|
2025
|
1359
|
49%
|
donderdag
|
1/02/2024
|
1796
|
102
|
500
|
2398
|
1517
|
58%
|
vrijdag
|
2/02/2024
|
1840
|
105
|
559
|
2504
|
1710
|
46%
|
zaterdag
|
3/02/2024
|
1584
|
119
|
559
|
2262
|
1637
|
38%
|
zondag
|
4/02/2024
|
1037
|
81
|
315
|
1433
|
1334
|
7%
|
Totaal
|
|
7775
|
495
|
2352
|
10622
|
|
|
Tot slot vindt u in onderstaande tabel de ritten van de deelfietsen op de koopzondagen en feestdagen van december. Het totale aantal ritten ligt op deze dagen ligt hier significant lager dan het aantal ritten tijdens het Lichtfestival. Enkel 1 januari was vergelijkbaar qua drukte."
Koopzondag
|
Dott
|
Bolt
|
Donkey Republic
|
Totaal
|
3/dec
|
805
|
56
|
429
|
1290
|
10/dec
|
1054
|
79
|
363
|
1496
|
17/dec
|
1157
|
119
|
400
|
1676
|
24/dec
|
680
|
45
|
119
|
844
|
25/dec
|
428
|
25
|
88
|
541
|
31/dec
|
1123
|
118
|
294
|
1535
|
1/jan
|
1796
|
102
|
500
|
2398
|