Lokale en provinciale campagnemodus !
Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten…
Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) naar zijn visie op de evoluties op het vlak van artificiële-intelligentietoepassingen (zoals ChatGPT) in het Vlaamse Onderwijs.
Op de vragen van De Roo antwoordde de minister dat artificiële intelligentie (AI) een technologie is die als nieuwe speler optreedt in ons onderwijs. Net als alle eerdere technologische vernieuwingen zal dit impactvolle veranderingen met zich meebrengen. Het is belangrijk om op de juiste manier met deze technologieën om te gaan. ChatGPT is hierin niet anders. De komst van AI in onderwijs brengt heel wat voordelen met zich mee, maar ook belangrijke uitdagingen.
Onderwijsprofessionals, maar ook leerlingen, moeten goed op de hoogte zijn van wat AI kan en niet kan, opdat ze de technologie als meerwaarde in hun onderwijs of leerproces kunnen inzetten. De leraar blijft daarbij de cruciale factor. De didactische en pedagogische overwegingen moeten telkens op de voorgrond staan. Deze moeten voorafgaan aan de keuze voor het gericht inzetten van AI. Om schoolleiders, leraren en ICT-coördinatoren hierbij te ondersteunen, volgt het Kenniscentrum Digisprong de nieuwe ontwikkelingen binnen de technologie nauw op. Daarnaast werkt het Kenniscentrum Digisprong ook een gefundeerde visie uit over het ethisch gebruik van AI in onderwijs.
Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor de uitbouw van een kwaliteitsvol (mediawijs) beleid en de methodieken en handvatten die ze hiervoor gebruiken. Om hen te ondersteunen, wordt ingezet op het informeren en sensibiliseren. Het informeren gebeurt voornamelijk via Klasse en de website met nieuwsbrief van Kenniscentrum Digisprong. Voor info over vorming, materialen en informatie kunnen scholen ook terecht op de website van Kenniscentrum Digisprong, KlasCement en het Kenniscentrum Mediawijsheid. Leerkrachten kunnen met hun leerlingen nu reeds aan de slag met uitgewerkte materialen van Veilig Online, projecten zoals De schaal van M en Nieuws in de klas en met de Eduboxen waar thema’s als AI, Fake Nieuws en cybersecurity behandeld worden. De sociale mediabeleidstool die vorig jaar ontwikkeld werd en terug te vinden is op de website van Mediawijs bevat ook modules die deze thematieken en gevaren waarnaar gevraagd werd, behandelen en waarmee schoolteams een gedragen beleid uit kunnen werken.
De minister belooft het onderwijsveld zo goed mogelijk voor te bereiden met behulp van het Kenniscentrum Digisprong. Tot op heden publiceerde het Kenniscentrum reeds twee artikels rond AI. Binnenkort lanceert het Kenniscentrum ook de eerste uit een reeks publicaties die dieper ingaan op de ethische richtlijnen van de Europese Commissie omtrent het gebruik van AI in onderwijs. Daarnaast zal het Kenniscentrum enkele ondersteunende richtlijnen opstellen die leraren helpen bij het selecteren van betrouwbare AI-producten.
Stijn De Roo: “Al is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, en dus ook niet uit ons onderwijs. Leren samenwerken met deze technologie is de cruciale uitdaging waar leraars en leerlingen voor staan. Leren hoe een taak niet door of zonder, maar samen met ChatGPT kan geschreven worden, is de nieuwe realiteit. Laat er ons geen binaire keuze van maken.
Onze kinderen zonder die vaardigheden de schoolbanken laten verlaten, zou naïef zijn in een steeds meer digitale wereld. Hen daarentegen vrijstellen van denk- en schrijfopdrachten, is evenmin een optie.
De technologie moet als meerwaarde in ons onderwijs kunnen ingezet worden. Uiteraard moeten leraren daarbij de nodige ondersteuning krijgen.”
Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten…
Warme ontmoetingen op het yellow_summer_festival_ ten voordele van de strijd tegen kanker , op de Drieskesfeesten HOEVE LOOTENS vzw , op AfritDrongen muziekfestival , …