AZ Maria-Middelares werkt aan een masterplan mobiliteit

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De parkeertoren aan het AZ Maria Middelares werd in 2010 gebouwd bij de start van de verbouwingen van het nieuwe ziekenhuis. Het ziekenhuis kreeg hiervoor een tijdelijke vergunning.

Eind juni verleende het college van burgemeester en schepenen een ongunstig advies voor het scopingadvies voor het project parkeergebouw AZ Maria Middelares Gent om die vergunning te verlengen.

De bevoegde schepen zou in diezelfde periode samengezeten hebben met het AZ Maria Middelares om te bekijken hoe de patiënten, bezoekers en het personeel op een vlotte en goede manier op het ziekenhuis kan geraken. Daarbij was sprake van de opmaak van een nieuw masterplan mobiliteit, zoals er destijds ook een masterplan mobiliteit voor het UZ Gent werd uitgewerkt.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover tijdens de gemeenteraadscommissie van 15 november vragen aan de bevoegd schepen:

  1. Was er overleg tussen de stad en het AZ Maria Middelares? Zo ja, wat was hiervan de uitkomst? Zo nee, wanneer zal dit overleg plaatsvinden?
  2. Wat is de stand van zaken van het masterplan mobiliteit voor het AZ Maria Middelares? Welke oplossingen, suggesties zijn hieruit reeds uitgekomen?

Schepen Watteeuw antwoordde:

"Bedankt voor uw vraag en bezorgdheid. Ik heb inderdaad contact genomen met het AZ Maria Middelares. Ik heb hen hierbij in contact gebracht met het mobiliteitsbedrijf om samen, op mijn vraag, naar oplossingen te zoeken.

Het mobiliteitsbedrijf bevestigt dat er reeds enkele overlegmomenten plaatsvonden tussen het AZ Maria Middelares en het Mobiliteitsbedrijf. Tijdens dit overleg werd toegelicht wat er van Maria Middelares verwacht wordt; namelijk het opmaken van een bedrijfsvervoerplan waarbij men de mobiliteitskeuze van de werknemers in kaart brengt en beter kan sturen.

Zoals voor elk bedrijfsvervoerplan is het de bedoeling om alle vervoersmodi in beeld te brengen. Op die manier krijgt zowel Maria Middelares als de stad een zicht op de integrale parkeerbehoefte (voor auto’s én fietsen), zowel voor het personeel als voor de patiënten en bezoekers.

Intussen heeft Maria Middelares van de stad begeleiding gekregen waarbij een personeelsbevraging werd uitgevoerd. De resultaten geven meer inzicht in het actuele pendelgedrag van hun werknemers en het te verduurzamen potentieel. Hieruit blijkt o.m. dat er heel wat extra interesse voor elektrische fietsen is. Men bekijkt momenteel hoe groot de personeelsfietsenstalling moet zijn.

Een volgende stap is om te bepalen hoeveel werknemers op welke tijdstip (afhankelijk van hun ploegenstelsel en hun woonplaats) wel en niet een autoparkeerplaats nodig hebben. Op die manier kunnen parkeerplaatsen voor het personeel optimaler benut worden. Hierdoor komt ook ruimte vrij voor patiënten en bezoekers. Maria Middelares is zelf de trekker van dit onderzoek en is dus volop bezig met de opmaak van de eerste stappen voor het masterplan mobiliteit.

We hebben gezien dat dit ook goed gewerkt heeft bij het UZ. Dit heeft geleid tot een kwalitatief plan."

Stijn De Roo: "Eind juni bleek dat AZ Maria Middelares geen nieuwe vergunning krijgen voor hun parkeertoren. Het ziekenhuis hield een bevraging bij het personeel. Er blijkt bereidheid om over te stappen naar andere vervoersmodi. Voor patiënten en bezoekers is dit minder evident. Zij moeten kunnen rekenen op voldoende parkeerplaatsen. Ook een optimalisatie van het openbaar vervoer moet onderzocht worden!"

Het volledige fragment kan je hier bekijken.

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.