Bereikbaarheid van de Dampoort vanuit Scandinaviëstraat

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Tijdens de commissie van mei hadden we het uitgebreid over de bereikbaarheid van de Dampoort vanuit de Scandinaviëstraat. Daar wonen zo'n 700 mensen, die zich moeten verplaatsen om inkopen te doen of beroep te doen op allerhande diensten. In de onmiddellijke omgeving is er geen aanbod, waardoor zij zich hiervoor vooral richten op de omgeving van Dampoort. Door het gewijzigde aanbod van De Lijn wordt deze verplaatsing voor heel wat inwoners bijzonder moeilijk.

In mei gaf de schepen mee dat aan De Lijn de vraag werd gesteld om op korte termijn de halte Scandinaviëstraat te bedienen met lijn 6. De Lijn antwoordde toen dat er niet voldoende buffertijd was om dit te realiseren, en dat extra buffertijd creëren geld kost. Daarnaast zou een omleiding van deze lijn reizigers op andere delen van het traject benadelen.

Momenteel eindigt de route van lijn 6 bij de Scandinaviëstraat vanwege de werkzaamheden in de Vliegtuiglaan. SAAMO zocht uit dat de huidige dienstregeling een buffertijd van 40% in de daluren en 30% in de spits voorziet. Het herstellen van de rechtstreekse verbinding met de Dampoort zou 10 minuten extra rij- en keertijd kosten, en op die manier nog voldoende buffertijd overlaten om een goede dienstverlening te verzekeren.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover opnieuw vragen aan de bevoegd schepen op de gemeenteraadscommissie van 5 september:

  1. Hoe staat de schepen tegenover dit voorstel? Heeft hier al enige communicatie met De Lijn over plaatsgevonden en zal dit worden geagendeerd op de Vervoerregioraad?
  2. Welke stappen werden sinds mei vanuit de Stad gezet om aan te dringen op een oplossing voor de bewoners van de Scandinaviëstraat?

Schepen Watteeuw antwoordde:

"Ik zie dat de uitnodiging in het opiniestuk over dit onderwerp goed is opgenomen. Lijn 6 is idd. een aanvullende lijn waar alleen leden van de vervoersregio een beslissing over kunnen nemen. 

De bereikbaarheid van de Scandinaviëstraat hebben we hier al een aantal keer behandeld. Eerder had ik al een rapport ontvangen van De Lijn met een onderzoek over deze vraag naar bediening Scandinaviëstraat. Een goed werkend openbaar vervoer ligt mij nauw aan het hart. Ook deze week is er nog heel wat overleg met De Lijn geweest voor mogelijke aanpassingen. 

De Lijn heeft het opiniestuk bekeken en onderzocht wat er mogelijk is. De Lijn beaamt dat er ter hoogte van de halte Scandinaviëstraat regelmatig bussen lang stil staan. Dit zorgt er niet automatisch voor dat zij deze ritten kunnen verlengen naar de Dampoort. Daar zijn verschillende redenen voor:

Zoals GMF en SAAMO aanhalen, de huidige situatie is er ten gevolge van de werken in de buurt van de Aziëstraat, waardoor de eindhalte P+R Muide tijdelijk niet kan bediend worden. Hierdoor moesten we op zoek naar een nieuwe eindhalte. Initieel was dit halte P+R Lübeck, maar ik heb aangedrongen om dit eindpunt te verleggen naar de Scandinaviëstraat. Dit kon De Lijn nog binnen de bestaande diensten inpassen. Zij hebben dat ook gedaan, dit was ook maar tijdelijk en is eigenlijk niet voldoende.

Als gevolg van dat nieuwe eindpunt, en de (beperkte) inkorting van de reisweg, staan er op schooldagen regelmatig bussen voor lange tijd stil op dat eindpunt. Nu opgepast, ik ben afhankelijk van wat De Lijn zegt, ik heb daarvoor een brief ontvangen die ik kan overmaken. Deze stilstanden zijn niet enkel de zogenaamde ‘buffertijden’, om verliestijden tijdens de rit op te vangen, maar meestal ook de wettelijke pauzes van de chauffeurs.

Op de meeste stadslijnen nemen de chauffeurs hun pauzes niet op het voertuig, maar worden ze afgelost door een andere chauffeur die het voertuig overneemt en verder rijdt. Lijn 6 daarentegen wordt uitgevoerd door de streekstelplaats van De Lijn en door onderaannemers. En die nemen wel hun pauzes steeds op het voertuig zèlf. 

Op zich zouden inderdaad een beperkt aantal van die stilstaande bussen kunnen doorrijden naar de Dampoort. Dit zou maar een klein aandeel zijn, waarbij het risico bestaat dat ze zich vastrijden in het verkeer aan de Dampoort. Dus enerzijds om de pauzes van de chauffeurs te vrijwaren en anderzijds om de stiptheid van lijn 6 niet in het gedrang te brengen, is de doortrekking naar de Dampoort niet mogelijk.

De Lijn meldt me dat de bewering dat het doortrekken van lijn 6 louter de prijs van de brandstof inhoudt, te kort door de bocht is. Zowel voor de ritten in eigen regie gereden, en zeker voor de ritten die uitgevoerd worden door de onderaannemers zijn er nog meer componenten die de kostprijs van een uitlenging verhogen. Een langer traject zorgt dus hoe dan ook voor een budgetoverschrijding, wat niet past binnen de opgelegde budgetneutraliteit in het kader van basisbereikbaarheid. 

De huidige bediening is ook een tijdelijke situatie, als gevolg van de werken aan de Aziëstraat. Het is de bedoeling om terug de P+R Muide te bedienen en als eindpunt te behouden. Halte P+R Muide is een belangrijke halte. Op basis van de eerste cijfers van het gebruik van lijn 6, zien we dat daar gemiddeld 127 opstappers per schooldag bediend worden (Renoboot, P+R en mensen van De Muide).

Uit het eerder onderzoek voor Lijn 6 is ook gebleken dat de meeste reizigers van Lijn 6 een bestemming hebben in het stadscentrum, en niet aan de Dampoort. Er zijn trouwens goede overstapmogelijkheden ter hoogte van bv. halte St-Jorisbrug richting Dampoort. Ook op vandaag zien we daar geen grote overstapbewegingen.

Daarom concludeert De Lijn dat een doortrekking van lijn 6 naar de Dampoort niet mogelijk, én volgens hen, trouwens ook niet wenselijk is. Ik denk dat we de uitleg wat moeten challengen en bekijken of er nog andere mogelijkheden zijn. Dit betekent dat er dan budget nodig is om extra dienstverlening te voorzien.

Ik merk wel dat De Lijn heel hard zijn best doet. Ik ga wel verder vechten voor de Scandinaviëstraat maar we moeten niet altijd wijzen naar De Lijn. We moeten in de eerste plaats meer middelen voorzien en de juiste keuzes maken."

Stijn De Roo: "De Lijn baseert zich voor haar analyse van het bestemmingsverkeer op cijfers uit één maand in 2023. De signalen uit de buurt maken echter duidelijk dat de buurtbewoners wel degelijk zijn aangewezen op de Dampoort. Ik riep de schepen op om binnen de Vervoerregioraad blijvend aan te dringen op een oplossing."

De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.

Copyright afbeelding: Stad Gent

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.