18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
Het aanbod aan openbaar vervoer in Drongen-Luchteren en Mariakerke is onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners, scholen en zorgvoorzieningen.
In het nieuwe vervoersplan van De Lijn dat vorig jaar werd ingevoerd, kwam de lus Mariakerke Post-Driesdreef, op de route van de voormalige lijn 9, te vervallen. In 2023 werd bovendien de vroegere lijn 18 al aangepast, waardoor ook de wijken langs de Mariakerksesteenweg en de Beekstraat het openbaar vervoer in hun buurt zagen wegvallen. Dit heeft een grote impact op de betrokken inwoners, des te meer omdat er naast bewoning ook heel wat (sociale) organisaties en voorzieningen aanwezig zijn.
Een mogelijke oplossing is het opwaarderen van buslijn 681. Met een reguliere bediening en beperkte routeaanpassingen kan aan heel wat noden worden voldaan. In zijn antwoord op mijn vraag daarover in juni 2024 liet toenmalig Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw weten dat er vanuit de stad Gent extra ritten en een aanpassing van de reisweg voor lijn 681 werden aangevraagd bij De Lijn, maar die vraag werd geweigerd. Daarna werd aan De Lijn een kostprijsinschatting gevraagd om lijn 54 door te trekken tot Gent Rabot, via de reisweg die lijn 681 volgt. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de weggevallen bediening in de Bosstraat, Beekstraat en de omgeving van de Driesdreef in Mariakerke. In april 2025 meldde Gents schepen van Mobiliteit Joris Vandenbroucke dat de stad Gent nog geen antwoord had gekregen over de kostprijs van het doortrekken van lijn 54.
Momenteel zouden een aantal pistes voorliggen die Luchteren verbinden met het centrum van Drongen. Ook door Luchteren te verbinden met het centrum van Mariakerke zou aan heel wat noden kunnen worden voldaan.
Vlaams volksvertegenwoordiger en Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde minister:
Minister De Ridder antwoordde:
"Het doortrekken van lijn 54 Doornzele – Evergem – Belzele via route lijn 681 verdubbelt de kosten gezien het aantal voertuigen/chauffeurs ongeveer verdubbelt. Ruwe kostprijsraming: > € 350.000/jaar.
De vragen van stad Gent met betrekking tot aanpassingen aan lijnen 54-681 werden in voorjaar 2024 onderzocht. De Lijn maakte hieromtrent een onderzoeksrapport over aan stad Gent midden 2024.
Gezien het lage intrinsiek potentieel op het traject van lijn 681, valt een dalbediening (uurfrequentie) niet te verantwoorden.
Er is een relatief laag potentieel op de verbinding Drongen Luchteren – Mariakerke. Het traject verloopt via relatief kleine kernen en een route met aanzienlijke omrijfactor. De attractiepolen genereren lage vervoersstromen doorheen de dag.
De vervoersvraag is dus relatief laag.
Deze vraag dient afgewogen te worden ten opzichte van andere netwerkaanpassingen die Vervoerregio Gent wenst door te voeren. Het lijkt beter om de middelen in te zetten voor verbindingen met gunstigere kosten-batenanalyse.
Conform de gelaagde netwerk-logica van basisbereikbaarheid, kan Flex-vervoer tijdens daluren een optie bieden. Hierover kan de vervoerregioraad autonoom beslissen."
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.
Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”