Bereikbaarheid van Drongen-Luchteren en Mariakerke met het openbaar vervoer

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Het aanbod aan openbaar vervoer in Drongen-Luchteren en Mariakerke is onvoldoende om een minimale bereikbaarheid te kunnen garanderen aan (kwetsbare) inwoners, scholen en zorgvoorzieningen.

In het nieuwe vervoersplan van De Lijn dat vorig jaar werd ingevoerd, kwam de lus Mariakerke Post-Driesdreef, op de route van de voormalige lijn 9, te vervallen. In 2023 werd bovendien de vroegere lijn 18 al aangepast, waardoor ook de wijken langs de Mariakerksesteenweg en de Beekstraat het openbaar vervoer in hun buurt zagen wegvallen. Dit heeft een grote impact op de betrokken inwoners, des te meer omdat er naast bewoning ook heel wat (sociale) organisaties en voorzieningen aanwezig zijn.

Een mogelijke oplossing is het opwaarderen van buslijn 681. Met een reguliere bediening en beperkte routeaanpassingen kan aan heel wat noden worden voldaan. In zijn antwoord op mijn vraag daarover in juni 2024 liet toenmalig Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw weten dat er vanuit de stad Gent extra ritten en een aanpassing van de reisweg voor lijn 681 werden aangevraagd bij De Lijn, maar die vraag werd geweigerd. Daarna werd aan De Lijn een kostprijsinschatting gevraagd om lijn 54 door te trekken tot Gent Rabot, via de reisweg die lijn 681 volgt. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de weggevallen bediening in de Bosstraat, Beekstraat en de omgeving van de Driesdreef in Mariakerke. In april 2025 meldde Gents schepen van Mobiliteit Joris Vandenbroucke dat de stad Gent nog geen antwoord had gekregen over de kostprijs van het doortrekken van lijn 54.

Momenteel zouden een aantal pistes voorliggen die Luchteren verbinden met het centrum van Drongen. Ook door Luchteren te verbinden met het centrum van Mariakerke zou aan heel wat noden kunnen worden voldaan.

Vlaams volksvertegenwoordiger en Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde minister:

  1. Wat is de kostprijsinschatting voor het doortrekken van lijn 54 tot Gent Rabot, via de reisweg die lijn 681 volgt? Graag meer uitleg.
  2. Hoe staat de minister tegenover een verbinding tussen Luchteren en het centrum van Mariakerke? Werd dat in het verleden al onderzocht? Zo ja, wat waren de resultaten? Zo niet, waarom niet?
  3. Welke andere mogelijkheden ziet de minister om de bereikbaarheid van Drongen-Luchteren en Mariakerke te verhogen?

Minister De Ridder antwoordde:

"Het doortrekken van lijn 54 Doornzele – Evergem – Belzele via route lijn 681 verdubbelt de kosten gezien het aantal voertuigen/chauffeurs ongeveer verdubbelt. Ruwe kostprijsraming: > € 350.000/jaar.

De vragen van stad Gent met betrekking tot aanpassingen aan lijnen 54-681 werden in voorjaar 2024 onderzocht. De Lijn maakte hieromtrent een onderzoeksrapport over aan stad Gent midden 2024.

Gezien het lage intrinsiek potentieel op het traject van lijn 681, valt een dalbediening (uurfrequentie) niet te verantwoorden.

Er is een relatief laag potentieel op de verbinding Drongen Luchteren – Mariakerke. Het traject verloopt via relatief kleine kernen en een route met aanzienlijke omrijfactor. De attractiepolen genereren lage vervoersstromen doorheen de dag.

De vervoersvraag is dus relatief laag.

Deze vraag dient afgewogen te worden ten opzichte van andere netwerkaanpassingen die Vervoerregio Gent wenst door te voeren. Het lijkt beter om de middelen in te zetten voor verbindingen met gunstigere kosten-batenanalyse.

Conform de gelaagde netwerk-logica van basisbereikbaarheid, kan Flex-vervoer tijdens daluren een optie bieden. Hierover kan de vervoerregioraad autonoom beslissen."

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.