Bevraging Dégage – investeringen in actieve weggebruiker en autodelen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Deelorganisatie Dégage - het Gentse particuliere auto-en fietsdeelsysteem – werkte negen actiepunten  uit rond (1) investeringen in voetgangers, fietsers en openbaar vervoer en (2) autodelen. Deze stellingnames werden door Dégage afgetoetst bij de verschillende Gentse politieke partijen.

De partijen konden de stellingen telkens beoordelen met een score van 1 (helemaal niet akkoord) tot 5  en verder motiveren.

1. Wij willen het circulatieplan uitbreiden naar de wijken rond de binnenstad.

Standpunt cd&v Gent: eerder niet akkoord

“De noden van de verschillende wijken en deelgemeenten op het vlak van mobiliteit lopen sterk uiteen. De recepten voor het stadscentrum kunnen niet zomaar worden overgenomen.

Cd&v wil voor het weren van doorgaand verkeer uit woonkernen, het vermijden van conflicten tussen weggebruikers en het wegwerken van zwarte punten werk maken van infrastructurele ingrepen, snelheidsbeperkingen, slimme verkeerslichten en eenrichtingsverkeer - eerder dan door knips in te voeren.

Cd&v wil wijkgerichte mobiliteitsplannen tot stand laten komen in samenspraak met bewoners, ondernemers en andere wijkpartners.”

2. Wij willen stallingen voorzien voor bakfietsen en andere fietsen van bewoners in de wijk die zowel veilig als vlot toegankelijk zijn zodat deze fietsen gemakkelijk kunnen gedeeld worden met de buurt.

Standpunt cd&v Gent: deels akkoord

“Cd&v stelt vast dat Gentenaars nood hebben aan vlot toegankelijke en veilige fietsenstallingen voor alle types van fietsen. Om alle potentiële gebruikers maximaal te bereiken wil cd&v het delen van deze fietsen niet opleggen als voorwaarde voor de installatie van een fietsenstalling.”

3. Wij willen met handelaars en pakjesleveranciers projecten opzetten om klanten te stimuleren hun boodschappen te doen of te laten leveren met bakfietsen of cargobikes in plaats van met auto’s of bestelwagens.

Standpunt cd&v Gent: volledig akkoord

“Volgens cd&v biedt meer samenwerking tussen de verschillende spelers op vlak van stadsdistributie en fietsbelevering nog veel potentieel. De Stad kan hierbij regisseren en faciliteren. Ook hier wil cd&v zorgen voor een wijkgerichte aanpak: de mogelijkheden zijn niet overal dezelfde.” 

4. Wij willen extra investeren in fietstaxi’s voor ouderen en in de communicatie hierover om dergelijke initiatieven bekend te maken.

Standpunt cd&v Gent: deels akkoord

“De invoering van de fietstaxi’s, onderdeel van het cd&v-programma in 2018, is een succes. Cd&v wil dit systeem verder uitbouwen door in te zetten op samenwerking met partners. Dit vergt een overkoepelende aanpak, en niet noodzakelijk een extra financiële tussenkomst vanuit de Stad.“

5. Wij wensen de openbare ruimte in te richten op maat van voetgangers, fietsen en openbaar vervoer met de kwetsbare burger als toetssteen.

Standpunt cd&v Gent: deels akkoord

“Cd&v wil een inhaaloperatie opstarten om te komen tot een kwalitatievere infrastructuur voor voetgangers. Veel mensen bewegen zich immers vooral te voet in de stad. Maar ook wie zo vaak mogelijk fietst of wandelt, of gebruikmaakt van het openbaar vervoer, heeft dikwijls ook nog de auto nodig. Daarom pleit cd&v voor een inclusief beleid dat ruimte biedt voor álle vervoersmiddelen.”

6. Wij wensen bij de Vlaamse overheid aan te dringen voor extra investeringen in trams en bussen.

Standpunt cd&v Gent: volledig akkoord

“Cd&v Gent zet mee haar schouders onder de vraag om meer budget voor De Lijn, en dit zowel voor exploitatie en onderhoud als voor investeringen. Cd&v blijft ook ijveren voor een tramverbinding naar het Technologiepark/Campus Ardoyen en, op langere termijn, het Eiland Zwijnaarde. Daarnaast is een performant voorstads-treinnet volgens cd&v een essentiële schakel voor een duurzame grootstedelijke mobiliteit.”

7. Wij willen Gentenaars die hun auto delen met de buurt ondersteunen met een premie.

Standpunt cd&v Gent: deels akkoord

“Een ondersteunend beleid voor autodeelorganisaties en individuele autodelers is noodzakelijk. Cd&v ziet meerdere instrumenten die daarvoor kunnen worden ingezet: een premie, een terugbetaling van instapkosten, gratis parkeerrechten,…”

8. Wij willen een parkeerregime dat mensen stimuleert hun auto te delen met hun buurt.

Standpunt cd&v Gent: akkoord

“Met gratis parkeerrechten op het hele Gentse grondgebied zorgt cd&v ervoor dat het gebruik van deelwagens aantrekkelijk is voor zowel gebruikers als eigenaars van deelwagens.”

9. Wij willen actiever communiceren aan de Gentenaars om hen aan te moedigen hun auto te delen met hun buurt.

Standpunt cd&v Gent: akkoord

“Het beter bekendmaken van het aanbod van particuliere deelorganisaties maakt deel uit van het ondersteunend beleid dat cd&v verder wil ontwikkelen.”

Een samenvatting van alle politieke reacties kan je lezen via deze link.

Nieuws

Weekend recap!

Het was er weer eentje onder de mensen, met trappist, veel lekkers en gelukkig ook wat zon!