Het sluikstortprobleem in Gent blijft hardnekkig bestaan. In 2022 werden er 50.225 meldingen gemaakt van sluikstort, omgerekend een kleine duizend meldingen per week. Het merendeel van de meldingen komt binnen via de meldingsapp. Dat blijkt uit een vraag van gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) aan schepen voor openbare netheid Bram Van Braeckevelt (Groen).
Stad Gent heeft nog steeds te kampen met sluikstorters. Dat blijkt uit de stijgende trend van het aantal meldingen (in 2022: 50.225, in 2021: 47.964, in 2020: 43.625). De diensten en IVAGO zijn dagelijks in de weer om de stad proper te maken en te houden. Ze werken zowel preventief als repressief om ervoor te zorgen dat er minder sluikstort is. Ze krijgen daarbij hulp van Gentenaars, die hun meldingen sinds 2017 ook via de meldingsapp kunnen signaleren, naast de kanalen via Gentinfo.

De meldingsapp zorgt voor een eenvoudige melding en vlotte doorstroming naar de bevoegde diensten. De app geraakt ook steeds meer ingeburgerd: in 2022 kwam met 32.000 stuks (64%) het merendeel van de meldingen binnen via dit kanaal. In 2019 was dit nog 49%.
"Meldingen worden dagelijks beoordeeld en verwerkt door de administratieve cel en dispatch van de dienst Openbare Reiniging van IVAGO, ook in het weekend en op feestdagen. In 2021 bijvoorbeeld resulteerde dat in 35.322 opgeruimde sluikstorten. Onze sluikstortploegen ruimden dat jaar 895 ton sluikstort op, of 11% minder dan in 2020. Gezien het stijgende aantal meldingen kunnen we concluderen dat er in 2021 meer kleinere sluikstorten werden gemeld en opgehaald.
IVAGO haalt 5 dagen per week sluikstort en grote stukken op. Wekelijks haalt de afvalintercommunale verder nog sluikstort op in bermen en grachten van onbevaarbare waterlopen langs de openbare weg. De sluikstortploegen van IVAGO gaan op pad met een tablet, waarop ze live kunnen zien waar de op te halen sluikstorten zich bevinden en waarmee ze ook de opgehaalde sluikstorten kunnen verwerken. Zo'n 89% van de sluikstorten worden binnen de 42 uren na melding opgehaald. 97% binnen de 66 uren na melding." aldus de schepen.
Stijn De Roo: "Het is positief dat de meldingsapp ingeburgerd geraakt bij de Gentenaar. Dankzij de meldingen kan sluikstort snel worden opgeruimd en trekt het niet nóg meer afval aan.
Jammer genoeg blijft de kern van het probleem bestaan. We moeten dus een tand bijsteken bij de handhaving: de pakkans voor sluikstorters moet verder omhoog. Ik zal de burgemeester hierover ondervragen in de commissie van februari."
Je kan via deze link het volledige fragment herbeluisteren.