“Er zijn geen locatie-alternatieven voor de geplande site voor de toekomstige stelplaats van De Lijn in Gent. Terreinen die voldoende groot, voldoende dicht bij het tramnet, economisch en bestemmingsgezien haalbaar zijn en eigendom van De Lijn, zijn er uitgezonderd dit terrein niet. De locatie voor de nieuwe stelplaats Wissenhage werd strategisch gekozen. Wissenhage is ideaal gelegen voor de bediening van de stad Gent met elektrische bussen en trams.
Het opsplitsen van het bus- en tramgedeelte op verschillende locaties zou vanuit oogpunt van schaalvoordelen en efficiëntie een stap achteruit zijn,” vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) als antwoord op zijn schriftelijke vraag van bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld).
Het voorzien van een stelplaats op de site van de Makro in Eke (indien al mogelijk) – waarnaar De Roo informeerde – zou, aldus minister Peeters, leiden tot significant veel lege kilometers (de bussen zouden een langer voortraject moeten afleggen alvorens aan hun eerste beginhalte te kunnen starten). En meer lege kilometers hebben een negatieve impact op de efficiëntie.
De Lijn voerde een aantal gesprekken met de adviesverlenende instanties van de stad Gent, in het bijzonder dienst Stedenbouw, Openbaar Domein, Brandweer en Groendienst met betrekking tot een aantal optimalisaties over de stelplaats Wissenhage.
De Lijn plant in het najaar een informatie- en communicatieronde met de buurtbewoners van de site.
In het najaar zal De Lijn de aanvraag doen om een omgevingsvergunning te verkrijgen voor de stelplaats en zal het proces van de grondwatersanering op (gunnen opdracht + start werken) opgestart worden. Na het verkrijgen van een omgevingsvergunning kan dan de contract close gebeuren met de voorkeursaanbieder.
Stijn De Roo: “Uit het antwoord van de minister blijkt dat de site van de Makro in Eke geen optie is als alternatief en dat er geen geschikte locatie-alternatieven werden gevonden voor de toekomstige stelplaats van De Lijn in Gent.”