De nieuwe Spanjeveerbrug in Mendonk pas eind 2024 in gebruik

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In opvolging van zijn eerdere schriftelijke vragen informeerde Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) opnieuw naar de stand van zaken van de herbouw van de Spanjeveerbrug in Mendonk.

Op de vraag van De Roo wanneer de formele vergunningsprocedure opgestart wordt, antwoordde de minister dat De Vlaamse Waterweg nv (DVW),  in overleg met de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen, het eerder - door alle actoren nochtans doorgesproken en goedgekeurde - ontwerp aangepast heeft met een fietstunnel. Het dossier van de aangepaste omgevingsvergunning is in opmaak. De formele vergunningsprocedure kan in de loop van het voorjaar van 2023 opgestart worden. Het definitief ontwerp zal op dat moment beschikbaar zijn.

De fietsonderdoorgang (tunnelkoker) is opgenomen in het ontwerp. De koker ligt op de rechteroever op het maaiveld ca. 15m landinwaarts vanaf de waterlijn. De koker heeft een vrije breedte van 5m en een vrije hoogte van 2,5m.

Wat de fasering van de werken betreft: de werken zullen in twee fases opgesplitst worden. In een eerste fase worden voorbereidende werken uitgevoerd, waaronder de aanleg van toegangswegen naar de oevers. De tweede fase omvat de eigenlijke werken aan de nieuwe brug die afhankelijk van het afleveren van de omgevingsvergunning ten vroegste zal starten in het voorjaar van 2024.

Bij een gunstig verloop van de omgevingsvergunningsprocedure en van de werkzaamheden zal de brug eind 2024 in gebruik genomen kunnen worden.

Tijdens de werken wordt voor fietsers en voetgangers een veerdienst voorzien. De veerdienst zal beschikbaar zijn vanaf het moment dat het fiets- en voetgangersverkeer de Moervaart via de huidige brug niet meer kan kruisen. De bedieningsuren van het veer worden in overleg met de stad Gent bepaald.

Voor autobestuurders zullen de omleidingen vanaf Mendonk richting Zelzate via Wachtebeke verlopen en richting Gent via Hoeksken en Lochristi.

De verwachting is dat de nieuwe Spanjeveerbrug ongeveer 11 maanden na de start van de onderbreking in gebruik zal genomen kunnen worden.

Stijn De Roo: “Ons geduld wordt op de proef gesteld…. Uit het antwoord van de minister blijkt dat de nieuwe Spanjeveerbrug in Mendonk pas eind 2024 in gebruik zal kunnen genomen worden….

De brug liep al heel wat vertraging op. Hopelijk wordt de vooropgestelde deadline gehaald!

Ik blijf dit dossier – samen met collega gemeenteraadslid Jef Van Pee – op de voet volgen.” 

Nieuws

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”

Werken aan fietstunnel Raverschootstraat in Eeklo starten in het voorjaar van 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 3.800.000 euro gereserveerd in 2026 voor fase 2 van het dossier R43, dat het aanleggen van een fietstunnel in de Raverschootstraat bevat.

Vergunningsaanvraag heraanleg Antoon Catriestraat en Boskeetstraat ten vroegste in 2026

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Gent en Farys plannen een heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen, waarbij de veiligheid van de fietsers centraal staat. Er komen onder meer een nieuwe rotonde aan de Luchterenstraat en de Gavergrachtstraat, een compacter kruispunt aan de Beekstraat, en veiligere oversteekplaatsen aan Basisschool Mijlpaal.