Lokale en provinciale campagnemodus !
Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten…
De laatste jaren is het fietsverkeer al enorm toegenomen. Gezien de huidige energieprijzen grijpen mensen nog vaker naar de fiets, de elektrische fiets en naar de speedpedelec voor hun verplaatsingen en vooral voor het woon- en werkverkeer. Vaak maakt een jaagpad deel uit van de route voor woon-werkverkeer.
Op de vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) naar de mogelijke openstelling van alle jaagpaden voor speedpedelecs antwoordde bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld): “De mogelijkheid wordt bekeken binnen de visiestudie ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden in Vlaanderen’, die in opmaak is. De finale visie wordt dit najaar verwacht.
De borden (C3-verbodsbord met blauwe onderborden) die aan de toegang van het jaagpad zijn geplaatst, geven meer duidelijkheid over de toegankelijkheid van het desbetreffende jaagpad.
Algemeen zijn jaagpaden toegankelijk voor voetgangers, (elektrische) fietsers, bromfietsers klasse A en het bevoegde personeel van De Vlaamse Waterweg nv (DVW) in de uitoefening van haar taken. Daarnaast zijn sommige jaagpaden tevens toegankelijk voor speedpedelecs (bromfietsers klasse P). Desgevallend wordt de signalisatie hieraan aangepast.
Omwille van veiligheidsoverwegingen zijn speedpedelecs in eerste instantie uitsluitend toegestaan op de trajecten die zijn ingeschakeld als fietssnelweg en die voldoen aan de vereisten van fietsinfrastructuur op fietssnelwegen, op voorwaarde dat zij zich houden aan de geldende maximumsnelheden. Buiten deze trajecten, en waar de noodzakelijke signalisatie nog niet werd aangepast, is het gebruik van speed pedelecs op de jaagpaden op dit moment verboden.
Om speed pedelecs te kunnen toelaten, dient eerst en vooral de visie omtrent het medegebruik van jaagpaden op punt te staan en dient de signalisatie op alle jaagpaden aangepast te worden, met name de onderborden horende bij het C3-verbodsbord.
Om de veiligheid voor alle gebruikers te garanderen staan hoffelijkheid en begrip voor elkaar centraal staan op het jaagpad. De oproep daartoe gebeurt met de borden ‘Het jaagpad is er voor iedereen’ en “Hoffelijk rijden = veilig rijden’ en een verwijzing naar de overheersende snelheidslimiet van 30 km/u.
De visiestudie ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden’ zal inzichten omvatten omtrent aspecten zoals de jaagpadinfrastructuur, de jaagpadinrichting, maximumsnelheid, het vermijden of beheersen van conflicten, signalisatie en sensibilisering. Deze inzichten zullen er o.a. op gericht zijn om de mogelijke conflicten door de toenemende fietsintensiteit en diversiteit van gebruikers zoveel als mogelijk te beperken. De visiestudie zal ook aanleiding vormen voor communicatie- en sensibiliseringsacties.
Stijn De Roo: “Het is alvast positief dat de mogelijkheid tot openstelling van jaagpaden voor speedpedelecs onderzocht wordt. Het wordt dus uitkeken naar de resultaten van de visiestudie ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden’ die binnenkort ter beschikking zal zijn.
Bij de openstelling voor speedpedelecs is het uiteraard een vereiste dat de veiligheid van alle gebruikers gegarandeerd blijft! Hoffelijkheid en begrip voor elkaar en de snelheidslimiet van 30 km/u respecteren zijn daarbij uiteraard noodzakelijk!”
Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten…
Warme ontmoetingen op het yellow_summer_festival_ ten voordele van de strijd tegen kanker , op de Drieskesfeesten HOEVE LOOTENS vzw , op AfritDrongen muziekfestival , …