Openstelling voor speedpedelecs op alle jaagpaden wordt onderzocht!

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De laatste jaren is het fietsverkeer al enorm toegenomen. Gezien de huidige energieprijzen grijpen mensen nog vaker naar de fiets, de elektrische fiets en naar de speedpedelec voor hun verplaatsingen en vooral voor het woon- en werkverkeer. Vaak maakt een jaagpad deel uit van de route voor woon-werkverkeer.

Op de vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) naar de mogelijke openstelling van alle jaagpaden voor speedpedelecs antwoordde bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld): “De mogelijkheid wordt bekeken binnen de visiestudie ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden in Vlaanderen’, die in opmaak is. De finale visie wordt dit najaar verwacht.

De borden (C3-verbodsbord met blauwe onderborden) die aan de toegang van het jaagpad zijn geplaatst, geven meer duidelijkheid over de toegankelijkheid van het desbetreffende jaagpad.

Algemeen zijn jaagpaden toegankelijk voor voetgangers, (elektrische) fietsers, bromfietsers klasse A en het bevoegde personeel van De Vlaamse Waterweg nv (DVW) in de uitoefening van haar taken. Daarnaast zijn sommige jaagpaden tevens toegankelijk voor speedpedelecs (bromfietsers klasse P). Desgevallend wordt de signalisatie hieraan aangepast.

Omwille van veiligheidsoverwegingen zijn speedpedelecs in eerste instantie uitsluitend toegestaan op de trajecten die zijn ingeschakeld als fietssnelweg en die voldoen aan de vereisten van fietsinfrastructuur op fietssnelwegen, op voorwaarde dat zij zich houden aan de geldende maximumsnelheden. Buiten deze trajecten, en waar de noodzakelijke signalisatie nog niet werd aangepast, is het gebruik van speed pedelecs op de jaagpaden op dit moment verboden.

Om speed pedelecs te kunnen toelaten, dient eerst en vooral de visie omtrent het medegebruik van jaagpaden op punt te staan en dient de signalisatie op alle jaagpaden aangepast te worden, met name de onderborden horende bij het C3-verbodsbord.

Om de veiligheid voor alle gebruikers te garanderen staan hoffelijkheid en begrip voor elkaar centraal staan op het jaagpad. De oproep daartoe gebeurt met de borden ‘Het jaagpad is er voor iedereen’ en “Hoffelijk rijden = veilig rijden’ en een verwijzing naar de overheersende snelheidslimiet van 30 km/u.

De visiestudie ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden’ zal inzichten omvatten omtrent aspecten zoals de jaagpadinfrastructuur, de jaagpadinrichting, maximumsnelheid, het vermijden of beheersen van conflicten, signalisatie en sensibilisering. Deze inzichten zullen er o.a. op gericht zijn om de mogelijke conflicten door de toenemende fietsintensiteit en diversiteit van gebruikers zoveel als mogelijk te beperken. De visiestudie zal ook aanleiding vormen voor communicatie- en sensibiliseringsacties.

Stijn De Roo: “Het is alvast positief dat de mogelijkheid tot openstelling van jaagpaden voor speedpedelecs onderzocht wordt. Het wordt dus uitkeken naar de resultaten van de visiestudie ‘Functioneel en recreatief medegebruik van jaagpaden’ die binnenkort ter beschikking zal zijn.

Bij de openstelling voor speedpedelecs is het uiteraard een vereiste dat de veiligheid van alle gebruikers gegarandeerd blijft!  Hoffelijkheid en begrip voor elkaar en de snelheidslimiet van 30 km/u respecteren zijn daarbij uiteraard noodzakelijk!”

Nieuws

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”

Werken aan fietstunnel Raverschootstraat in Eeklo starten in het voorjaar van 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 3.800.000 euro gereserveerd in 2026 voor fase 2 van het dossier R43, dat het aanleggen van een fietstunnel in de Raverschootstraat bevat.

Vergunningsaanvraag heraanleg Antoon Catriestraat en Boskeetstraat ten vroegste in 2026

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Gent en Farys plannen een heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen, waarbij de veiligheid van de fietsers centraal staat. Er komen onder meer een nieuwe rotonde aan de Luchterenstraat en de Gavergrachtstraat, een compacter kruispunt aan de Beekstraat, en veiligere oversteekplaatsen aan Basisschool Mijlpaal.