Het nieuwe turboverkeersplein in Oostakker begint nu echt vorm te krijgen. Op 2 december 2021 ’s nachts startte de vijfde fase van de werken aan het kruispunt aan Euro-Silo. De werken zijn dus halfweg. De vijfde loopt tot begin maart 2022.
Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) informeerde bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de verkeershinder tijdens de eerste fases van deze werf en naar de impact van de geldende maatregelen.
De minister antwoordde dat de verkeershinder in de eerste vier fasen beperkt is gebleven. Er werden geen omleidingen voorzien voor het wegverkeer, maar wel versmalde rijstroken en verlaagde snelheden toegepast. De uitwisseling van het knooppunt werd in de verschillende fasen geregeld door middel van verkeerslichten en bypasses. Zo kon het verkeer steeds alle richtingen uit. De vertragingen en filevorming zijn in de lijn gebleven met de microsimulaties die voorafgaand werden afgetoetst voor de belangrijkste fasen.
Enkele uitzonderingssituaties deden zich voor in de eerste fasen bij het verwijderen van bestaande portieken en openbare verlichtingspalen. Hier werd de communicatie naar de bedrijven toe en specifiek in functie van Volvo Trucs bijgestuurd voor de volgende fasen. De bijsturing hield in dat bij toekomstige fasewissels het kortelings afsluiten van de oprit Schansakker naar R4 niet zou gebeuren alvorens de late schift (22u-22u45) van Volvo Trucs afgerond was.
De analyse van de effecten op de doorstroming van het wegverkeer kan nog niet worden gemaakt gezien de werken voor het turboverkeersplein nog niet afgerond zijn.
Op dit moment zijn er naast de werken aan Eurosilo ook andere werken (N70 Antwerpsesteenweg, Bedrijventerrein Oostakker Noord) in de buurt die zorgen voor bijkomende filevorming op de D. Eisenhowerlaan. De snelheidsbeperking moet zorgen voor veiliger verkeer, een betere doorstroming en minder filevorming tijdens de uitvoering van deze werken. Daarom wordt de snelheid op de D. Eisenhowerlaan tijdelijk aangepast.
Hierbij een overzicht van het huidige bereik van het platform Gent Op weg per kanaal:
Kanaal
|
Bereik/aantal gebruikers
(periode 10 september - 3 december ‘21)
|
Website
|
8.786 paginaweergaven
|
Nieuwsbrief Gent op Weg
|
758 inschrijvingen
|
Facebook-advertentie
|
Bereik: 20.130
Weergaven: 49.761
Clicks: 1.220
Click Through Rate: 7,99%
|
Advertenties Achterflanken De Lijn
|
Weggebruikers regio Gent
|
Werfdoeken
|
Weggebruikers zone Dampoort, Eurosilo, fietsbrug Evergem, Vijfhoekstraat
|
Digitale schermen en andere eigen kanalen van attractiepolen en bedrijven
|
Werknemers bedrijven, gebruikers attractiepolen (bv. sportzalen, scholen)
|
Wobblers in handelszaken
|
Bezoekers van handelszaken
|
Stadsmagazine Gent
|
Gentse volwassen bevolking
|
Bedrukte broodzakken
|
Klanten deelnemende bakkers binnen projectzone
|
Nieuwsbrief gemeente Wachtebeke
|
Niet gekend
|
In het voorjaar van 2022 is een tweede campagnegolf gepland, namelijk affichage van De Lijn, waarbij de achterflanken van 50 bussen van De Lijn opnieuw bestickerd worden. Het platform wordt op die manier bekendgemaakt in de ruime Gentse regio.
Bij de opstart van nieuwe werven in het projectgebied Gent-Noord is er steeds overleg met de uitvoerder om in de werfzone werfdoeken van Gent op Weg op te hangen. Indien werfdoeken niet mogelijk zijn, zoekt het communicatieteam andere oplossingen.
Naast de bekendmakingen in het straatbeeld, engageren ook alle projectpartners zich om ‘Gent op Weg’ te blijven promoten bij al hun communicatieacties, zowel analoog, digitaal als op het terrein.
Stijn De Roo: “De werken aan het turboverkeersplein schieten op en de fasering werkt goed: de hinder is in de lijn van de simulaties.
Ik pleit ervoor om Gent Op Weg nog beter kenbaar te maken naar de bevolking. Het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief en het bereik van de Facebookpagina moet nog hoger om iedereen te informeren over deze werken. Ook informatie in het straatbeeld (vb. aan Meulestedebrug en Muidebrug) zou een meerwaarde zijn.”