Drie Gentse straten krijgen nieuwe tramsporen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 2.974.000 euro gereserveerd in 2025 voor het project "Spoorvernieuwing Gent - Bochten."

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) stelde vroeg de bevoegde minister naar de precieze opdrachtomschrijving en de timing, alsook naar de verwachte impact van het project op het vlak van hefboom rond economische return, verkeersveiligheid en modal shift.

Minister De Ridder antwoordde:

"De 2.974.000 euro is bestemd voor 2 projecten rond bochtvernieuwing in Gent.

  • Enerzijds binnen het project Gebr Desmetstraat, waar over een afstand van ±800m vernieuwing van het bochtenspoor zal gebeuren inclusief totale vernieuwing van de toplaag in asfalt in de beide richtingen. Binnen deze contouren wordt ook een terugkeerwissel in het straatbeeld gesupprimeerd.
  • Anderzijds binnen het project Krijgslaan-Galglaan, waar over een afstand van 300m de sporen en de wegenis vernieuwd worden in de beide richtingen en de kleinschalige materialen vervangen worden door monoliet (uitgewassen) beton.

Van het project Gebr Desmetstraat wordt de uitvoering gepland tussen 1 september 2025 en 31 december 2025. De werf zal uitgevoerd worden in 3 fases.

Van het project Galglaan/Krijgslaan zal de effectieve uitvoer pas aanvangen vanaf sept 26 en lopen tot maximaal 31 mei 2027. De fasering ligt nog niet geheel vast, die wordt nog besproken met de stad Gent en AWV. Wel is het zo dat het kruispunt Krijgslaan in één grote fase met volledige onderbreking dient te gebeuren ifv de aanleg van de sporen.

Beide projecten moeten bijdragen tot economische return en verkeersveiligheid, waarbij nieuwe sporen de continuïteit en snelheid van de dienstverlening ten goede komen en waarbij de aangrenzende wegenis in vernieuwde toestand bijdraagt tot de algemene (fiets)veiligheid.

De uiteindelijke verhoging van de netbetrouwbaarheid moet leiden tot verhoogde aantrekkelijkheid en zodoende verschuivingen en duurzame verplaatsingen ten goede komen.

Bijkomend door het wegnemen van de terugkeerwissel vereenvoudigt men de spoorconfiguratie die, naast de winst in fietsveiligheid, ook voorkomt dat eigen tramchauffeurs keerbewegingen moeten maken binnen het reguliere straatbeeld en zo zichzelf en andere weggebruikers in onveiligheid brengen wanneer van rijrichting wordt gewisseld.

Deze ingrepen zijn levensduurverlengend en verminderen de periodieke tussenkomsten in onderhoud."

Nieuws

18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting

Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.

Vernieuwingswerken brug N9 over Afleidingskanaal starten midden 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”