Sinds een aantal maanden worden de Gentse gezinnen geconfronteerd met hoge energieprijzen en een stijgende energiefactuur. In februari merkte het OCMW in Gent al een toename in het aantal contactopnames van mensen die hun energiefactuur niet kunnen betalen. Die kwamen er toen opvallend vaker van Gentenaars die eerder nog niet bij het OCMW kwamen aankloppen.
De schepen gaf in februari aan dat het OCMW op dat moment goed voorbereid was om de stijgende hulpvragen op te vangen. Toch werd toen al verwacht dat de groep mensen die energiesteun vraagt, zou uitbreiden in de maanden hierna.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover vragen aan bevoegd schepen Coddens. De integrale vragen en antwoorden kan je hieronder raadplegen:
Hoe vaak deden gezinnen sinds september 2021 een beroep op het OCMW om hun energiefactuur te betalen?
"Sinds september ’21 kregen in totaal 118 huishoudens een ten laste name van hun energieschuld.. Dit resulteerde in 178 boekingen.
Dit geeft onderstaande maandelijkse evolutie. We nemen hier wel vanaf jan ’21 omdat we dan vergelijkbare maanden hebben tem augustus ’22.
- Vanaf 2de kwartaal ’22 duidelijke stijging in de aantallen
- De waarde van augustus ’22 kan nog wijzigen na het afsluiten van de boekmaand
Naast bovenstaande ten laste names van energieschulden, kenden we ook in 2022 deze premies toe : minimale levering budgetmeter aardgas (1041) en elektriciteit (67), energiezuinige maatregel (442) en stookoliepremie (311)."
Hoe is dit geëvolueerd sinds 2019? Graag een overzicht van het aantal aanvragen in 2019, 2020, 2021 en 2022.
Het aantal huishoudens met een ten laste name van een energieschuld per jaar:
- We zien voorlopig (2022 nog maar tem augustus) een stijging van 58% tov 2021 en een stijging van 46% tov 2019 en 2020
- In de zomermaanden zien we ivm de vorige jaren een verdriedubbeling van het aantal huishoudens met een tussenkomst in de energiefactuur:
- Is er een wijziging te merken in het sociaaleconomisch profiel van de gezinnen die zich afgelopen maanden hebben aangemeld bij het OCMW? Graag meer toelichting.
"Uit de dossiergegevens kunnen we het volgende halen:
- De stijging in deze ten laste namens situeert zich zowel bij huishoudens in behandeling bij de eerstelijns diensten (meervoudige problematiek) als bij de Energiecel (‘loutere’ energieproblematiek):
Het aandeel van de dossiers in behandeling bij de Energiecel stijgt wel tot 14% terwijl dit van de Welzijnsbureaus daalt (net als in het coronajaar 2020):
behandelende dienst dossier
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
Welzijnsbureaus
|
94%
|
84%
|
94%
|
82%
|
Energiecel
|
6%
|
14%
|
3%
|
14%
|
Overig
|
0%
|
1%
|
5%
|
5%
|
Eindtotaal
|
100%
|
100%
|
100%
|
100%
|
- Alleenstaanden en eenoudergezinnen met minderjarigen stijgen absoluut het meest id populatie:
- Naar leeftijd toe zien we het aandeel van de 50+ toenemen:
"
Wat is de impact van het aantal aanvragen op het budget en de begroting van het OCMW?
"De middelen uit het federaal energiefonds, in combinatie met de eenmalige bijkomende middelen Lalieux, resulteert in een totaal subsidiebedrag van 1.065.683 € (voor het jaar 2022).
We kunnen niet exact inschatten hoeveel aanvragen er nog zullen binnenkomen eind 2022, maar volgens onze schatting zou deze subsidie van de federale regering (1.065.683 €) voor dit jaar toereikend moeten zijn. Voor de periode daarna kunnen nog niet inschatten wat de budgettaire impact zal zijn op het lokale niveau.
We hopen echter wel dat (naast de reeds genomen maatregelen) er nog andere maatregelen zullen genomen worden op Europees en federaal niveau mbt de energieprijzen.
De verlenging van het sociaal tarief tot en met 31/03/2023 is alvast een goede maatregel. Stel dat deze maatregel vanaf 1/4/2023 niet zou verlengd worden, dan vrezen we dat we volgende zomer zullen overspoeld zouden worden met individuele aanvragen (wat hopelijk vermeden wordt, door structurele maatregelen op Europees of Federaal niveau).
Bovendien stelt het Federaal Energiefonds als voorwaarde dat er sprake moet zijn van (energie)schulden, alvorens we kunnen tussenkomen (wat betekent dat we burgers met een onbetaalde jaarafrekening kunnen helpen, maar bij burgers met – enkel - hoge maandfacturen, minder)"
Wat zijn de prospecties voor de aanvragen deze winter? Als de aanhoudende crisis leidt tot méér aanvragen, is het OCMW daar dan voldoende op voorbereid? Zo ja, op welke manier? Zo nee, welke acties dienen de komende periode nog ondernomen te worden?
We hebben de maximale voorbereidingen genomen, zowel naar steunmaatregelen toe (zie antwoord op vraag 3), als naar personeel toe: We hebben, wat de steunmaatregelen betreft, deze raming voor 2022 opgemaakt:
Wat het personeel betreft, wordt de energiecel momenteel (april 2022 – april 2023) versterkt met 2 extra maatschappelijk werkers (met lokale middelen) om alle aanvragen op te nemen en af te handelen."