Evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen vertraagd

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Het bestuursakkoord van de Stad Gent stelt dat de wijkmobiliteitsplannen van Dampoort-Oud Gentbrugge en Zwijnaarde grondig geëvalueerd en waar nodig taboeloos bijgestuurd zullen worden. De evaluatie zou plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2025.

Volgens een persbericht van de Stad van 23 januari 2025 worden de resultaten van deze evaluatie in april 2025 verwacht.

Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde schepen tijdens de gemeenteraadscommissie van 14 mei 2025:

  1. Werd de evaluatie - zoals aangekondigd - afgerond in april 2025? Zo ja, wat waren de resultaten van de evaluatie en wanneer worden de resultaten openbaar gemaakt? Zo nee, waarom niet en wat is de aangepaste timing?
  2. Op welke manier zal het stadsbestuur bepalen of en welke bijsturingen nodig zijn?
  3. Binnen welke termijn worden deze aanpassingen doorgevoerd?

Schepen Vandenbroucke antwoordde:

"De evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen bevat de resultaten van onder meer verkeerstellingen, herkomst-bestemmingsonderzoek en luchtkwaliteitsmetingen. Daarnaast werd de bevolking bevraagd, ondernemers, zorginstellingen, scholen en bezoekers van de wijken. Ook De Lijn heeft data aangeleverd over de impact op de doorstroming van haar bussen. De verwerking van al deze data zit in een eindfase, daarnaast is er nog een validatie nodig, oa van partners zoals De Lijn, over de analyses en teksten van het studiebureau Mint en het Mobiliteitsbedrijf.

Bovenop deze gegevens heb ik aan het Mobiliteitsbedrijf en het studiebureau gevraagd om voor de gedetecteerde knelpunten meteen ook oplossingen te suggereren en door te rekenen. Dit is voor mij een essentieel onderdeel van het evaluatierapport. Dat vraagt extra tijd, maar moet ons in staat stellen om doelgericht bij te sturen. Ik wil de meetresultaten, de analyses én voorstellen tot bijsturingen in één beweging op tafel leggen. Daarbij streef ik een beter evenwicht na tussen bereikbaarheid en leefbaarheid.

De resultaten en analyses van de metingen en bevragingen, en de voorstellen tot bijsturingen, wil ik voor de zomer voorleggen aan en laten beslissen door het schepencollege. Die bijsturingen moeten vervolgens omgezet worden in o.a. aanvullende reglementen en aangepaste inrichting van het openbaar domein om vervolgens na de zomer in één keer uitgerold te worden, zowel in Zwijnaarde als Dampoort en Oud-Gentbrugge. Het gaat over een omvangrijke oefening die ik grondig, goed geïnformeerd en doordacht aanpak."

Stijn De Roo: "Cd&v Gent betreurt de opgelopen vertraging bij de evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen. Het draagvlak voor de plannen wordt daardoor verder ondergraven."

Je kan de tussenkomst van Stijn herbekijken via deze link.

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.