Evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen vertraagd

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Het bestuursakkoord van de Stad Gent stelt dat de wijkmobiliteitsplannen van Dampoort-Oud Gentbrugge en Zwijnaarde grondig geëvalueerd en waar nodig taboeloos bijgestuurd zullen worden. De evaluatie zou plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2025.

Volgens een persbericht van de Stad van 23 januari 2025 worden de resultaten van deze evaluatie in april 2025 verwacht.

Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde schepen tijdens de gemeenteraadscommissie van 14 mei 2025:

  1. Werd de evaluatie - zoals aangekondigd - afgerond in april 2025? Zo ja, wat waren de resultaten van de evaluatie en wanneer worden de resultaten openbaar gemaakt? Zo nee, waarom niet en wat is de aangepaste timing?
  2. Op welke manier zal het stadsbestuur bepalen of en welke bijsturingen nodig zijn?
  3. Binnen welke termijn worden deze aanpassingen doorgevoerd?

Schepen Vandenbroucke antwoordde:

"De evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen bevat de resultaten van onder meer verkeerstellingen, herkomst-bestemmingsonderzoek en luchtkwaliteitsmetingen. Daarnaast werd de bevolking bevraagd, ondernemers, zorginstellingen, scholen en bezoekers van de wijken. Ook De Lijn heeft data aangeleverd over de impact op de doorstroming van haar bussen. De verwerking van al deze data zit in een eindfase, daarnaast is er nog een validatie nodig, oa van partners zoals De Lijn, over de analyses en teksten van het studiebureau Mint en het Mobiliteitsbedrijf.

Bovenop deze gegevens heb ik aan het Mobiliteitsbedrijf en het studiebureau gevraagd om voor de gedetecteerde knelpunten meteen ook oplossingen te suggereren en door te rekenen. Dit is voor mij een essentieel onderdeel van het evaluatierapport. Dat vraagt extra tijd, maar moet ons in staat stellen om doelgericht bij te sturen. Ik wil de meetresultaten, de analyses én voorstellen tot bijsturingen in één beweging op tafel leggen. Daarbij streef ik een beter evenwicht na tussen bereikbaarheid en leefbaarheid.

De resultaten en analyses van de metingen en bevragingen, en de voorstellen tot bijsturingen, wil ik voor de zomer voorleggen aan en laten beslissen door het schepencollege. Die bijsturingen moeten vervolgens omgezet worden in o.a. aanvullende reglementen en aangepaste inrichting van het openbaar domein om vervolgens na de zomer in één keer uitgerold te worden, zowel in Zwijnaarde als Dampoort en Oud-Gentbrugge. Het gaat over een omvangrijke oefening die ik grondig, goed geïnformeerd en doordacht aanpak."

Stijn De Roo: "Cd&v Gent betreurt de opgelopen vertraging bij de evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen. Het draagvlak voor de plannen wordt daardoor verder ondergraven."

Je kan de tussenkomst van Stijn herbekijken via deze link.

Nieuws

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”

Werken aan fietstunnel Raverschootstraat in Eeklo starten in het voorjaar van 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 3.800.000 euro gereserveerd in 2026 voor fase 2 van het dossier R43, dat het aanleggen van een fietstunnel in de Raverschootstraat bevat.

Vergunningsaanvraag heraanleg Antoon Catriestraat en Boskeetstraat ten vroegste in 2026

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Gent en Farys plannen een heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen, waarbij de veiligheid van de fietsers centraal staat. Er komen onder meer een nieuwe rotonde aan de Luchterenstraat en de Gavergrachtstraat, een compacter kruispunt aan de Beekstraat, en veiligere oversteekplaatsen aan Basisschool Mijlpaal.