Er wordt gewerkt aan de fietssnelweg F42 langsheen spoorlijn L58. Een nieuwe fietsersbrug moet daar het sluitstuk vormen van de verbinding tussen Gent en het Meetjesland, over de R4 en de Ringvaart heen. De bouw van de fietsbrug liep echter vertraging op door de PFAS-vervuiling die werd vastgesteld in de zone rond de brandweersite Heinakker in Wondelgem. Het veldwerk in functie van het beschrijvend bodemonderzoek (BBO) zorgde lang over onzekerheid over de timing. De timing van de start van de bouw van de brug is immers afhankelijk van de vervolgstappen die zullen nodig zijn in het BBO.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover opnieuw vragen aan bevoegd schepen Watteeuw. De integrale vragen en antwoorden kan je hieronder lezen.
1. Wat is de stand van zaken van het BBO?
"Het beschrijvend bodemonderzoek is nog steeds lopende. Naast bijkomend veldwerk werd een uitgebreider historisch onderzoek verricht."
2. Wat zijn de resultaten van het onderzoek tot op heden?
"Uit het huidige onderzoek blijkt dat er 3 mogelijke bronnen (of combinaties van) zijn die als oorzaak van de verontreiniging kunnen worden beschouwd. Het huidige onderzoek laat nog niet toe om een uitspraak te doen over de risico’s die de PFAS verontreiniging met zich meebrengt."
3. Wat is de stand van zaken van de verwervingen? Zijn deze allemaal rond?
"De verwervingen van de door de PFAS-verontreiniging getroffen percelen staan nog steeds on hold, tot wanneer er duidelijkheid is over het risico op een toekomstige saneringsplicht (zie ook vraag 1)."
4. Wat is de voorziene timing van de werken?
"Het is nog steeds de bedoeling om de werken zo snel mogelijk te starten na verwerving van de getroffen percelen."
5. Welk budget wordt er uitgetrokken? Wat is het aandeel van de stad Gent?
"Overeenkomstig de SWO betaalt Stad Gent een aandeel van 10% voor de bouw van de brug, en draagt het de kosten voor de verwerving van de gronden noodzakelijk voor de realisatie van het fietspad en de brug. Voor de grondverwerving is evenwel 100% subsidie voorzien."