Detectiesysteem fietsenparking Gent-Sint-Pieters op komst

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Er zijn rond en onder het station reeds meer dan 13 000 plaatsen om fietsen te parkeren voorzien, maar deze fietsparkings zijn onvoldoende gekend bij de fietsers en het is ook onvoldoende aangegeven hoeveel vrije plaatsen er nog in de fietsparkings zijn.

Als antwoord op een eerdere mondelinge vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo antwoordde de schepen dat de stad Gent vragende partij is om een fietsdetectiesysteem te installeren in de fietsparkings van het station Gent-Sint-Pieters.

Dit zou voor de vele fietspendelaars een enorme verbetering kunnen betekenen, omdat we hen zo meteen kunnen verwijzen naar een stalling waar effectief plaats is, Hier werden al enkele voorstellen rond uitgewerkt, en de gesprekken hierover met NMBS, de eigenaar van de ondergrondse fietsenstallingen, zijn lopende.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de bevoegd schepen:

  1. Wat is de stand van zaken voor een signalisatie waarbij fietsers kunnen zien hoeveel vrije plaatsen er nog zijn per fietsenstalling?
  2. Hoe verlopen de gesprekken met de NMBS en de eigenaar van de ondergrondse fietsparking betreffende een fietsdetectiesysteem? Graag meer uitleg.

Schepen Watteeuw antwoordde:

"Er zijn in het verleden verschillende gesprekken geweest met de NMBS over de installatie van een fietsdetectiesysteem in de (toekomstige) fietsparking(s) van het station Gent-Sint-Pieters. De NMBS heeft ondertussen ook effectief beslist om hier een fietsdetectiesysteem (detectie per fietsparkeerplaats) met fietsgeleiding (signalisatie van vrije plaatsen per stalling/zone) uit te rollen.

De installatie voor Gent-Sint-Pieters moet nog bekeken worden en zal afhangen van de timing van de verschilllende werkzaamheden aan de fietsenstallingen aan dit station en budgetspreiding voorzine in het inveseringsplan 23-32 van de NMBS. De NMBS geeft hierbij aan dat het gzien de hoge investeringskost voor een fietsdetectiesysteem voor een grote stalling zoals Gent-Sint-Pieters, het is aangewezen om het fietsdetectiesysteem voor alle plaatsen gelijktijdig te installeren en niet te faseren."

Stijn De Roo: "Om nog meer mensen te overtuigen om met de fiets naar het station te komen, moeten zij hun fiets ook vlot kunnen parkeren. Een fietsdetectiesysteem is dan ook een noodzaak. Ik ben tevreden dat de NMBS ondertussen effectief heeft beslist om een fietsdetectiesysteem uit te rollen aan station Gent-Sint-Pieters."

Beeld: fietsdetectiesysteem stadskantoor (Zuid)

 

Nieuws

Winnaars en verliezers door mobiliteitsmaatregelen Tolhuiswijk

Op 11 juli 2025 werd de nieuwe Verapazbrug geopend. Buurtbewoners maakten hierbij al melding van toegenomen verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers, geluidsoverlast (met verstoring van de nachtrust) en luchtvervuiling in de aanliggende straten, zoals Ham – Bomastraat – Nieuwland – Godshuishammeke – Kongostraat.

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

Binnenkort in elke Gentse wijk shop-and-goplaatsen?

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen. Deze proefopstelling zou na zes maanden worden geëvalueerd.