De vele fietsen die momenteel op het Koningin Maria Hendrikaplein staan veroorzaken hinder en geven het plein een chaotische aanblik. In zijn antwoord op de schriftelijke vraag van 2 juni 2023 stelde de schepen: "de stallingen op het K.M.Hendrikaplein [zullen] worden verwijderd op het moment dat de fietsenparkings die zijn voorzien bij de bouw van het station Gent-Sint-Pieters ook effectief zijn gerealiseerd."
In de nieuwsbrief van Project Gent Sint-Pieters van 4 december 2023 werden twee nieuwe fietsenparkings in het station aangekondigd. De eerste bevindt zich op het gelijkvloers onder de treinsporen en beschikt over 1.160 plaatsen. Deze fietsenparking wordt nog in 2023 geopend. De tweede, die volgt in het voorjaar van 2024, bevindt zich tussen de twee reizigerstunnels en beschikt over 852 plaatsen. Samen komen er dus 2.012 extra overdekte fietsparkeerplaatsen bij in het station.
Op 10 december 2022 telden vrijwilligers van Gents MilieuFront 1.357 fietsen op het Koningin Maria Hendrikaplein.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende opvolgvragen in de gemeenteraadscommissie van 16 januari 2024:
- Wanneer komt er een fietsparkeerverbod op het Koningin Maria Hendrikaplein?
- Wanneer worden de fietsenstallingen op het Koningin Maria Hendrikaplein weggenomen?
- Hoe en wanneer wordt dit gecommuniceerd naar de fietsers?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Een interessante vraag, in die zin dat ik het Maria Hendrika plein is een schitterend plein, met zeer mooie bomen, bomen die ook de ruimte structureren, en ik zou niets liever willen dan dat dit plein zo snel mogelijk volledig tot zijn recht kan komen.
Jammer genoeg is dit tijdens de werken aan het station niet mogelijk.
De fietsenstallingen zullen de komende jaren nog nodig zijn in de stationsomgeving om de fietsende treinpendelaars voldoende plaats te geven om hun fietsen te stallen. Hierbij moet er ook rekening worden gehouden met het groeiend aantal pendelaars dat met de fiets naar het station komt. Ook het feit dat niet alle bestaande fietsenstallingen de komende jaren zullen kunnen blijven staan door de lopende werken aan het station zelf zorgt ervoor dat er voorlopig onvoldoende fietsparkeerplek is om het plein fietsvrij te maken. Jammer maar het is zo.
Zo zullen bijvoorbeeld de fietsenstallingen op het Mathildeplein nog grotendeels worden weggenomen voor de bouw van het S-gebouw.
We verkregen daarom ook van het Agentschap Onroerend Erfgoed in april 2022 de formele toelating om de fietsenstallingen op het K.M. Hendrikaplein te laten staan tot ten laatste 31 december 2028.
Op het K.M. Hendrikaplein zijn fietsers wel verplicht om hun fiets in een stalling te plaatsen om zo de gangpaden en de bomen te vrijwaren. Het beheer hierop ligt in handen van APCOA dat in opdracht van de NMBS instaat voor het beheer van achtergelaten en foutgeparkeerde fietsen in de stationsomgeving. Zij doen op gezette tijdstippen labelacties. We dringen bij NMBS aan voor intensiever beheer door APCOA, maar dit zal een aangepaste overeenkomst vergen. We gaan ook vragen om de nieuwe fietsparkeerlocaties die geopend worden steeds duidelijk te signaleren.
Wanneer de stallingen in 2028 worden weggenomen, zal dit uiteraard ook worden gecommuniceerd. Hiervoor zullen ter plaatse infopanelen worden gezet en zal er worden gecommuniceerd via de gebruikelijke communicatiekanalen zoals nu ook gebeurt voor de aankondiging van de labelacties door APCOA."
Stijn: "De stad heeft toelating om de fietsenstallingen op het plein tot eind 2028 te laten staan, maar laat ons ernaar streven ze vroeger te verwijderen. Foutgeparkeerde fietsen moeten vaker weggenomen worden en met betere signalisatie kunnen we fietsers naar vrije plaatsen leiden. Aangezien er voor de toekomst ook nog een tekort aan plaatsen voorspeld wordt, moeten we het creëren van bijkomende plaatsen ook proactief onderzoeken. Zo kunnen we het Koningin Maria Hendrikaplein in al haar glorie terug aan de buurt kunnen geven."
De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.