Geen stedelijk fietsdeelsysteem nodig: private spelers doen hun werk

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Gents Gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelt zich vragen bij de noodzaak van een stedelijk fietsdeelsysteem, zoals vermeld in het bestuursakkoord van de Stad Gent.

In het bestuursakkoord staat dat onderzocht wordt hoe zo’n systeem een aanbod kan garanderen in elke wijk en deelgemeente. Volgens De Roo tonen cijfers die hij opvroeg bij schepen Joris Vandenbroucke (Voor Gent) echter aan dat de private marktspelers dit al grotendeels realiseren, zonder dat het de stad een euro hoeft te kosten.

Uit de cijfers blijkt dat er in oktober 2024 – de drukste maand van het jaar – ongeveer 100.000 ritten met deelfietsen werden gemaakt, waarvan ruim 30% in de binnenstad. De Roo wijst erop dat ook buiten het centrum een duidelijke spreiding zichtbaar is. Zo werden in wijken zoals Mariakerke (1.026 ritten), Wondelgem (942), Zwijnaarde (836) en Oostakker (577) honderden ritten geregistreerd.

“Deze cijfers tonen aan dat deelfietsen geen exclusief binnenstedelijk fenomeen meer zijn,” stelt De Roo. “Het is logisch dat er in de kern van de stad meer gebruik is, maar ook in de deelgemeenten wordt het aanbod stilaan benut." De schepen bevestigde dat de private aanbieders – Dott, Bolt en Donkey Republic – hun werkingsgebied blijven uitbreiden. Zo komen er dit voorjaar nog extra hubs in Drongen en Sint-Denijs-Westrem. Ook Blue-bike breidde in 2024 zijn aanbod op het Gentse grondgebied uit, met fietsen in onder meer Drongen, Baarle, Sint-Denijs-Westrem, Zwijnaarde, Gentbrugge, Oostakker en Wondelgem.

Voor cd&v Gent moet het deelmobiliteitsaanbod overal toegankelijk zijn. “Iedere Gentenaar, ook wie in een deelgemeente woont, moet op een betrouwbare en betaalbare manier gebruik kunnen maken van gedeelde fietsen,” aldus De Roo. “Maar dat hoeft niet noodzakelijk via een stedelijk systeem. De rol van de stad moet zijn: faciliteren, ondersteunen, zones aanduiden waar er nog een tekort is en zorgen voor een betaalbaar aanbod voor wie het moeilijk heeft. Mensen ergeren zich bijvoorbeeld nog vaak aan verkeerd gestalde of rondslingerende deelfietsen: ook daar moet de stad korter op de bal spelen.”

Stijn De Roo: “In een periode waarin de stad financieel zwaar onder druk staat, moeten we verstandig omspringen met de beschikbare middelen,” besluit De Roo. “De schepen gaf in de commissie van 16 april aan dat het idee van een eigen deelfietssysteem en het onderzoek ernaar ‘niet begraven’ is. Voor cd&v Gent is een eigen stedelijk fietsdeelsysteem géén prioriteit."

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.