Gentse 65+’ers bestellen bijna 10.000 gele dozen !

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Wat bewaar je in de koelkast en zorgt ervoor dat hulpverleners snel de nodige medische informatie vinden? De gele doos. Het is geen begin van een mop, maar wel het vervolg van een levensreddend proefproject. De doos slaat aan bij de Gentse ouderen, zo blijkt uit gegevens die fractievoorzitter Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij schepen Rudy Coddens (Vooruit).

Na een geslaagd proefproject vorig jaar kregen alle 65-plussers uit Gent in maart een brief waarmee ze gratis een gele doos kunnen ophalen. In totaal gingen er tot nu toe 25% van de aangeschreven 65+’ers op dit aanbod in. Uit de eerste cijfers blijkt dat in totaal al minstens 9918 dozen in 25 wijken werden verdeeld.

Het proefproject dat eerder in Ledeberg, Oud-Gentbrugge, Gentbrugge en Moscou-Vogelhoek plaatsvond, verdeelde 2804 gele dozen. Sinds 15 maart werden het meeste dozen verdeeld in de wijken Elisabethbegijnhof-Papegaai (1098), Brugse Poort (1005) en Mariakerke (923).

Naast 65+’ers hebben ook chronisch zieken recht op een gele doos. Samenwonenden hebben dan weer recht op één gele doos. De schepen geeft mee dat omwille van het grote succes ondertussen al 5000 dozen werden bijbesteld. Deze extra voorraad moet de lokale dienstencentra opnieuw bevoorraden. Op die manier kunnen de komende maanden ook extra wijkgerichte of doelgroepgerichte acties gepland worden.

Stijn De Roo: “De gele dozen zijn een schitterend initiatief. Ze bieden de hulpverleners snel de juiste informatie wat betreft de persoons-, contact- en medische gegevens, bijvoorbeeld wanneer de ouderen in nood zijn. Zo wordt er geen cruciale tijd verspild. Ik ben tevreden dat de stadsbrede uitrol een succes is en hoop dat nóg meer ouderen gebruik maken van dit aanbod."

Nieuws

Winnaars en verliezers door mobiliteitsmaatregelen Tolhuiswijk

Op 11 juli 2025 werd de nieuwe Verapazbrug geopend. Buurtbewoners maakten hierbij al melding van toegenomen verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers, geluidsoverlast (met verstoring van de nachtrust) en luchtvervuiling in de aanliggende straten, zoals Ham – Bomastraat – Nieuwland – Godshuishammeke – Kongostraat.

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

Binnenkort in elke Gentse wijk shop-and-goplaatsen?

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen. Deze proefopstelling zou na zes maanden worden geëvalueerd.