Zonovergoten weekend midden de mensen
Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)
Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.
Burgemeester De Clercq antwoordde:
"Op 8 juni werden de verkeersmaatregelen voor de triatlon “Mister T" overgemaakt via de Cel Evenementenbeheer van de politiezone Gent aan de Dienst Innames Publieke Ruimte (IPR). Op hun beurt maakt IPR, wanneer er wordt vastgesteld dat er geen conflicten zijn met andere evenementen of verkeersmaatregelen, het verzoek over aan de Technische Dienst (DBWB) met het uitdrukkelijke verzoek om de parkeerverboden 10 dagen voor het evenement te plaatsen. De marge van 10 dagen wordt op deze locatie gehanteerd om eventuele langparkeerders tijdig op de hoogte te brengen van het parkeerverbod. De Zuiderlaan is nog één van de plaatsen relatief dicht bij het centrum waar nog een gratis parkeerregime geldt en wordt niet zelden gebruikt om voertuigen voor langere tijd te parkeren.
Ondanks het advies van de politie om de parkeerverbodsborden 10 dagen vooraf te plaatsen was dit gezien de grote hoeveelheid aan evenementen en de korte werkweek voor de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen echter onmogelijk uit te voeren. De parkeerverbodsborden werden door de dienst geplaatst op 20 en 21 augustus. De parkeerverboden werden aangevuld met extra schragen met bord “takelzone”. Op 22 augustus, om 7u54, gaf de dienst dit door aan de politie voor opname van de nummerplaten.
Standaard worden parkeerverbodsborden in Gent 48 uur vooraf geplaatst. Op 25 augustus werden in totaal 74 voertuigen getakeld, waarvan 47 administratieve, dit wil zeggen voertuigen die er stonden voor het parkeerverbod werd geplaatst en 27 gerechtelijk, dit waren voertuigen die nog na het plaatsen van het verbodsbord parkeerden ondanks de parkeerverboden. De administratieve takelingen zijn op kosten van Stad Gent, de gerechtelijke worden doorgerekend aan de eigenaar van het voertuig.
Stijn De Roo: "De verbodsborden werden 5 dagen op voorhand geplaatst in plaats van de voorziene 10 dagen. Het is dus op zijn minst ongelukkig te noemen dat de stad de kosten van 47 getakelde wagens op zich moet nemen. De voorziene richtlijnen moeten dan ook goed worden opgevolgd door de betrokken diensten."
Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)
Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.
In de commissie van januari hadden we het uitgebreid over de lokfiets en hoe die kan worden ingezet om fietsdieven meteen na de diefstal op te sporen. Er werd toen aangekondigd dat de politie zou starten met een testperiode, waarin onder meer de verschillende methodes en plaatsen van inzet zouden worden bekeken.