"Herinrichting N42 tussen Wetteren en Zottegem is noodzakelijk"

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De toekomst van de herinrichting van de N42 tussen Wetteren en Zottegem blijft onzeker na de vernietiging van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) door de Raad van State in 2023. Dat blijkt uit een vraag van Vlaams Parlementslid Stijn De Roo.

In een antwoord aan Stijn De Roo bevestigen minister van Omgeving Jo Brouns en minister van Mobiliteit Annick De Ridder dat een volledige herziening van het project noodzakelijk is, inclusief een nieuw milieueffectenrapport. Voorlopig is er nog geen duidelijk tijdspad, en de Vlaamse Regering onderzoekt of tijdelijke verkeersmaatregelen nodig zijn om de veiligheid op de N42 te verbeteren.

Vraag Stijn De Roo

"Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan dat noodzakelijk is om de veiligheid van de N42 tussen Wetteren en Zottegem te verbeteren, werd in de zomer van 2023 vernietigd door een arrest van de Raad van State."

"De N42 is van cruciaal belang voor een vlotte ontsluiting van de regio. De weg kampt al jaren met problemen zoals gevaarlijke verkeerssituaties, files en een gebrek aan veilige infrastructuur voor fietsers. De geplande herinrichting, zoals opgenomen in het vernietigde GRUP, had tot doel die problemen aan te pakken door het verkeer vlotter en veiliger te maken, sluipverkeer te verminderen en meer ruimte te creëren voor duurzame mobiliteit zoals fietsen en openbaar vervoer. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met landschappelijke integratie en ecologische maatregelen, zoals groenaanplantingen en faunapassages."

  1. "Wat is de stand van zaken van de ombouw van de N42 en het bijbehorende GRUP?"
  2. "Wat is de stand van zaken van de ombouw van de N42 en het bijbehorende geactualiseerde project-MER?"
  3. "Welke plannen heeft de Vlaamse Regering deze regeerperiode met de ombouw van de N42 en met het GRUP? Welke vervolgstappen staan op de planning? Wat is de timing van die vervolgstappen? Graag meer uitleg."
  4. "Wordt er nagedacht over tijdelijke maatregelen om de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren in afwachting van een definitieve oplossing? Zo ja, welke? Zo niet, waarom niet?"
Antwoord minister Jo Brouns & minister Annick De Ridder
  1. "Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) dat noodzakelijk is voor de herinrichting van de N42 tussen Wetteren en Zottegem, werd op 27 juni 2023 vernietigd door een arrest van de Raad van State. Dit arrest stelde dat de milieueffecten van de infrastructuurwerken tussen Wetteren en Zottegem samen moeten worden bekeken met de plannen voor het traject verderop op de N42 in Sint-Lievens-Esse."
  2. "Op basis van het arrest van de Raad van State is de actualisatie van het bestaande plan-MER ontoereikend gebleken. Een volledige herneming zal noodzakelijk zijn, waarbij rekening wordt gehouden met de opmerkingen van de Raad van State en de actuele ontwerprichtlijnen, zoals de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater en het stikstofdecreet. Bovendien zal het GRUP zelf worden herwerkt, inclusief de ontwerpplannen en contouren, om te voldoen aan de huidige regelgeving."
  3. "De plannen voor de N42 zijn afhankelijk van de opmaak van het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP), dat momenteel in opmaak is. Indien het GRUP zou worden hernomen, dan dient het te gaan over hetzelfde projectgebied, zijnde tussen de E40 Wetteren en de N46 Zottegem. Een tijdspad is hiervoor momenteel niet bepaald."
  4. "De verkeersveiligheid op de N42 wordt continu opgevolgd via de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid en de gemeentelijke verkeerscommissies waarbij AWV steeds betrokken is. In afwachting van een definitieve oplossing wordt verwezen naar de ingrijpende maatregelen die in 2013 werden genomen. Deze omvatten de aanleg van ventwegen, een gearceerde middenberm, een verbod op fietsers op de N42 en de implementatie van trajectcontrole. Tevens werd in 2024 het kruispunt Yshoute in Oosterzele nog verkeersveiliger gemaakt via een verkeerslichteninstallatie. Verdere tijdelijke maatregelen worden op basis van actuele analyses overwogen in overleg met de betrokken instanties."
Reactie Stijn De Roo

"De herinrichting van de N42 is van groot belang voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van de regio. Ik pleit ervoor om dit project re realiseren. Vlaanderen moet werk maken van een GRUP en de bijhorende middelen voor de heraanleg reserveren in het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP)."

Foto Agentschap Wegen en Verkeer

Nieuws

Vervoersalternatieven tramlijn T2 tijdens werken

Stad Gent plant, in samenwerking met De Lijn en Farys, de heraanleg van de Poperingestraat, Radijsstraat, Dikkelindestraat en een deel van de Kolegemstraat. De geplande werkzaamheden omvatten onder meer de vernieuwing van de wegenis van gevel tot gevel, de aanleg van een gescheiden rioolstelsel en het inrichten van nieuwe tramhaltes met wachtaccommodatie.

Geen stedelijk fietsdeelsysteem nodig: private spelers doen hun werk

Gents Gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelt zich vragen bij de noodzaak van een stedelijk fietsdeelsysteem, zoals vermeld in het bestuursakkoord van de Stad Gent.

Schepencollege blijft verwarring zaaien rond zwembad Neptunus

Door een uitspraak van de Raad van State liep de planning van het nieuwe zwembad in Wondelgem al heel wat vertraging op.