Hoppinpunten voor een duurzamere en vlottere mobiliteit, ook in Oost-Vlaanderen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de stand van zaken van de aanvragen voor subsidies door Oost-Vlaamse gemeenten en steden voor de aanleg van één of meerdere Hoppinpunten langs gemeentewegen. Op 11 februari 2022 keurde de Vlaamse Regering het Besluit Hoppinpunten goed.

We combineren steeds meer verschillende vormen van mobiliteit. Dit gecombineerd gebruik van verschillende vervoersmiddelen om de reiziger van punt A naar punt B te brengen, heet combimobiliteit. Om goed te kunnen schakelen tussen de op elkaar afgestemde vervoersmodi, werden Hoppinpunten ingericht. Op deze vervoersknooppunten worden verschillende vervoersmogelijkheden zoals trein, bus, deelauto of fiets aangeboden of zijn er parkeermogelijkheden voor verschillende fietsen en personenwagens.

Uit het antwoord van de minister blijkt dat de Vlaamse overheid op dit moment geen overzicht heeft van het aantal gebruikers per vervoermiddel voor de reeds gerealiseerde Hoppinpunten.
De betrokken entiteiten van de Vlaamse overheid (AWV, Lantis & DWV) zijn, samen met de lokale besturen, nog druk bezig met de realisatie van Hoppinpunten.       
Bijkomend is de Hoppincentrale nog niet volledig operationeel en zijn er bijgevolg nog geen gegevens beschikbaar over het gebruik van de op deze Hoppinpunten aanwezige vervoermiddelen.

Binnen het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) Mobipunten (dd. 11/09/2020) is een subsidie aangevraagd en uitbetaald is voor het regionale Hoppinpunt ‘Nederbrakel Station’ in Brakel.

Binnen het BVR Hoppinpunten (dd. 11/02/2022) zijn tot op heden nog geen volledige subsidiedossiers ontvangen, maar Gent en Temse hebben wel reeds een aanvraag opgestart. Conform het BVR Hoppinpunten kunnen subsidies enkel na realisatie van het Hoppinpunt worden aangevraagd aangezien een PV van voorlopige oplevering bij het subsidiedossier gevoegd moet worden. Er zijn vooralsnog geen subsidiedossiers voor de realisatie van Hoppinpunten afgekeurd.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de Hoppinpunten die, op basis van de huidige planning van AWV, gerealiseerd zullen zijn tegen 1 juni 2024.     
De planning voor 2023 en 2024 is momenteel verder in opmaak, waardoor mogelijk nog bijkomende Hoppinpunten aan deze lijst worden toegevoegd. Daarnaast worden er ook nog Hoppinpunten door de lokale besturen gerealiseerd volgens een eigen planning.

Gemeente

Naam Hoppinpunt

Beheerder

Type Hoppinpunt

Assenede

Assenede Markt

AWV

Lokaal

Berlare

Berlare Kerk

AWV

Lokaal

Dendermonde

Station Schoonaarde

AWV

Regionaal

Kaprijke

Kaprijke Dorp

AWV (in samenwerking met lokaal bestuur)

Lokaal

Kluisbergen

Berchem Bloemenlaan

AWV

Lokaal

Kruibeke

Kruibeke Scheldelei 

AWV

Lokaal

Kruisem

Industriegebied De Prijkels

AWV

Buurt

Lochristi

Lochristi Kerk

AWV

Lokaal

Oosterzele

Oosterzele Gemeentehuis

AWV

Lokaal

Wetteren

Kwatrecht Station

AWV

Lokaal

Zulte

Halte Standbeeld

AWV

Lokaal

Stijn De Roo: “Hoppinpunten zullen ongetwijfeld een belangrijke bijdrage leveren voor een duurzamere en vlottere mobiliteit.

Het lijkt nog iets te vroeg voor een echte evaluatie van de Hoppinpunten in Oost-Vlaanderen. De Hoppincentrale is nog niet volledig operationeel zodat er nog geen gegevens beschikbaar zijn over het gebruik van de aanwezige vervoermiddelen op de Hoppinpunten.”

Copyright afbeelding: Vlaamse overheid

Nieuws

Opvolging fietsersbrug over R4 en Ringvaart

Er wordt gewerkt aan de fietssnelweg F42 langsheen spoorlijn L58. Een nieuwe fietsersbrug moet daar het sluitstuk vormen van de verbinding tussen Gent en het Meetjesland, over de R4 en de Ringvaart heen. Deze fietsersbrug loopt echter vertraging op door een onderzoek van OVAM naar PFAS-vervuiling.

Studentenhuisvesting in Gent

Tijdens de zitting van 19 december 2023 keurde de gemeenteraad een nota goed met aanbevelingen voor studentenhuisvesting. Deze aanbevelingen werden gericht aan de Stad, aan de Vlaamse overheid, de hogeronderwijsinstellingen en de sector van ontwikkelaars. Voor de Stad ging het onder meer over aanbevelingen rond wijzigingen in het ABR en het uitbreiden van beheersovereenkomsten naar kleine- en midschalige projecten.

Herbeplanting in de Amand Casier de ter Bekenlaan

Op 5 maart 2024 werd bekendgemaakt dat de bomen in de Amand Casier de ter Bekenlaan worden gerooid en vervangen. Wortelschade en een slechte standplaats zorgden ervoor dat de bomen niet meer veilig zijn. De instabiliteit is een gevolg van de groeiplaats: de bomen zijn geplant op riolering.