In 2021 werd ruim 16% van de ter keuring aangeboden taxi’s afgekeurd

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In het advies inzake voorstellen tot administratieve vereenvoudiging van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO (HRZKMO) van december 2021 staan een aantal zeer specifieke voorstellen die moeten leiden tot eenvoudigere procedures en het verminderen van administratieve lasten.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de administratieve vereenvoudiging in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, namelijk naar het voorstel ‘Verplichte keuring alvorens een voertuig als taxi te mogen gebruiken’: “De verplichte keuring van een nieuw aangekocht voertuig alvorens dit te mogen gebruiken als taxi of huurvoertuig met bestuurder, heeft geen zin. (cf. koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen - Artikel 23ter: Periodieke keuringen § 1).”

Op de vragen van De Roo antwoordde de minister dat het een goed principe is om door eenvoud van procedures de administratieve lasten van de ondernemingen te verlichten. Evenwel dient dit te gebeuren met respect voor de verkeersveiligheid, het milieu en de bescherming van de koper van het voertuig.

De taxikeuring gaat enerzijds na of het voertuig aan de reglementaire verplichtingen voldoet om als taxi gebruikt te worden en anderzijds om de periodiciteit van het voertuig te verlagen naar 6 maanden.

De procedure biedt aan de koper van de taxi ook een zekere bescherming mochten er toch gebreken aan het licht komen bij het nieuwe voertuig.

De statistieken die momenteel beschikbaar zijn geven een totaalbeeld waarbij vastgesteld wordt dat in 2021 ruim 16% van de aangeboden taxi’s afgekeurd werden. De administratie zal nagaan wat het afkeurpercentage is voor compleet nieuwe voertuigen en op basis van de bevindingen kan er desgevallend verder gepraat worden.

De directe communicatie met de betrokken actoren zal via de administratie gebeuren.

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.