De handhaving van het verkeersreglement is één van de kerntaken van de politie. Voor wat betreft plaatselijk verkeer is dat een hele uitdaging.
In januari werd bekendgemaakt dat er aan de randen van de wijk Rijvissche in Zwijnaarde ANPR-camera's geplaatst zullen worden om toe te zien op de handhaving van de verkeersborden "uitgezonderd plaatselijk verkeer." Wie op een korte tijdspanne door de wijk rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit de wijk vertrekt of ergens stopt.
Ook op andere plekken doorheen onze stad kan het handhaven van plaatselijk verkeer door middel van camera's bijzonder waardevol zijn, zeker in tijdelijke situaties zoals bijvoorbeeld bij wegenwerken. Het gaat dan niet om vaste, maar om mobiele camera's. Mechelen investeerde bijvoorbeeld in mobiele ANPR-camera's die aan het begin en einde van een straat kunnen worden opgesteld. Op die manier kan de politie plaatselijk verkeer afdwingen, en dit met flexibiliteit op vlak van locatie en tijdsduur.
Fractievoorzitter Stijn De Roo (cd&v) stelde aan de burgemeester volgende vragen:
- Heeft de Gentse Politie de mogelijke inzet van mobiele ANPR-camera's ter handhaving van plaatselijk verkeer onderzocht? Zo ja, wat waren de resultaten? Zo nee, staat dit op de planning?
- Hoe staat de burgemeester tegenover dit systeem?
Burgemeester De Clercq (Open VLD) zei het volgende: “Het handhaven van verkeersborden “uitgezonderd plaatselijk verkeer” door het inzetten van politiepersoneel is zeer tijds- en capaciteitsintensief. Dit neemt niet weg dat zo’n controles wel degelijk plaatsvinden, waarbij in eerste instantie wordt ingezet op sensibilisering.
Bij de ingang van zo’n verbod worden tijdens controleacties bestuurders aangesproken, want men stelt vast dat bestuurders een zekere aanpassingstijd nodig hebben.
Bij aanhoudende inbreuken wordt er repressief opgetreden door een gemeentelijke administratieve sanctie toe te passen.
Ik sta daarom positief tegenover deze mogelijkheid die deze technische ondersteuning kan bieden aan de politie op het terrein en vroeg de korpschef dit te onderzoeken.
Onze lokale politie is hiermee gestart en uit een eerste analyse van een toepassing hiervan in Leuven, blijkt dat de inzet van mobiele ANPR-camera's technisch haalbaar is, maar het vraagt ook een specifieke aanpak.
Een van de voorwaarden is dat de toegang tot de zone voorbehouden voor plaatselijk verkeer, afdoend wordt afgedekt. In het geval van de toepassing in de PZ Leuven plaatste men 12 ANPR-camera’s om dat te garanderen. Het aantal camera’s moet uiteraard steeds in functie van de plaatsgesteldheid aangepast worden maar alle toegangswegen moeten volledig onder controle van een camera staan.
Binnen de afgebakende zone werkt het systeem met een tijdsinterval gekoppeld aan de maximum toegelaten snelheid, in dit geval 30 km/uur. De software maakt een GAS-overtreding aan en filtert de nummerplaten van bewoners en bewoners van omliggende straten op basis van een lijst er uit. Enkel diegene die niet op de lijst staan en boven de ingestelde intervaltijd blijven, worden ter validatie voorgelegd aan de GAS-ambtenaar.
Het risico is dat de toepassing een interpretatie blijft aan de hand van een arbitraire intervaltijd, en dit kan aanleiding geven tot discussie. Daarom adviseert de politie om in een eerste fase te starten met een testopstelling in combinatie met een sensibilisering.
In afwachting van dit verder onderzoek wordt er door de politie alvast blijvend ingezet op snelheidscontroles en sensibiliseringsacties specifiek gericht op plaatselijk verkeer.”
Stijn De Roo: “Het is een goede zaak dat de politie de nodige maatregelen neemt om het sluipverkeer tegen te gaan. Een testopstelling op korte termijn met mobiele camera’s aan de Panterschipstraat ter hoogte van Meulestedebrug kan mogelijk ook daar een oplossing bieden voor de aanhoudende verkeersproblemen.”
Je kan de volledige tussenkomst van Stijn (her)bekijken via deze link.