De heraanleg van het Koophandelsplein kadert in de cluster van een groter geheel, met o.a. de heraanleg van de Veldstraat, Zonnestraat, Nederkouter en Kortrijksepoortstraat.
In het antwoord op een eerdere schriftelijke vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo, liet de schepen hem weten dat de transformatie van deze publieke ruimte op dit kruispunt van netwerken in de stad heel wat uitdagingen omvat: comfortabele publieke en belevingsruimte aan de rand van het kernwinkelgebied, de infra voor 2 tramlijnen en een tramknooppunt, aantakking op het Gentse waternetwerk, ruimte voor horeca, infrastructuur en signalisatie voor het weren van doorgaand autoverkeer op het Koophandelsplein, …
De uitdagingen zijn dus groot. Eind oktober werd het ontwerpplan voor de nieuwe Petercelle-as voorgesteld aan belanghebbenden. Daarmee wordt de discussie geopend voor enkele belangrijke voorgestelde wijzigingen:
- Er zou een ondergrondse fietsenstalling worden voorzien met een helling in het verlengde van de brug over de Leie;
- De terrasgelegenheid op het Koophandelsplein voor de 3 bestaande horecazaken met terrasvergunning zou worden vervangen door een tramhalte;
- De parking voor het Hof van Beroep is momenteel niet opgenomen in de plannen.
Tijdens de voorbereidende fase, keek ik uit naar de heraanleg van het Koophandelsplein. Het project zou allerlei soorten mobiliteit verzoenen met beleving van de stad, horeca en winkelen. Het Koophandelsplein zou zo een gezellig pleintje kunnen worden, op een as waar er weinig aanbod is op vlak van dergelijke buitenhorecagelegenheden. Het realiseren van een nieuwe ondergrondse fietsenstalling op deze plek, is een project dat wij vanuit onze fractie ondersteunen. Meer nog, we vroegen u om te laten onderzoeken of dit een permanent bewaakte fietsparking in het centrum kan worden, waarbij er live toezicht gehouden wordt, zodat fietsen veilig geparkeerd kunnen worden. Maar de huidige plannen roepen toch enkele vragen op.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde de bevoegd schepen tijdens de gemeenteraadscommisise van 15 november volgende vragen:
- Waarom werd niet voor een meer logische inrit voor de ondergrondse fietsenstalling gekozen, bijvoorbeeld in het verlengde van de Leie? Op die manier zou het Koophandelsplein ook effectief als plein kunnen gevrijwaard blijven.
- Is de schepen bereid om van deze voorziene fietsparking een bewaakte stalling te maken?
- Zijn er mogelijkheden om de geplande tramhalte op het bestaande plein op een andere locatie te realiseren? Waarom moeten er twee tramhaltes komen op zo'n korte afstand van elkaar op hetzelfde traject? Waarom kan de voorziene halte aan de Oostkant van het Hof van Beroep niet gebruikt worden door zowel de tram afkomstig vanuit de Gebroeders Vandeveldestraat als door de tram vanuit de Veldstraat?
- Welke potentiële terraszones zullen na de aanleg vastgelegd worden in een Terrasinplantingsplan? Wat is het verschil met de bestaande situatie?
- Waarom is de parking van het Hof van Beroep niet opgenomen in de plannen? Wat is de stand van zaken van de Regie der Gebouwen, die de parking van het Hof van Beroep beheert?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Bedankt voor uw vraag. Het is inderdaad een uitdaging om de verschillende noden en vragen te realiseren op de beperkte ruimte.
De voorziene helling ontsluit zowel de fietsenstalling, als de logistieke toegang aan de waterzijde van het gerechtsgebouw en de nieuwe waterontmoetingsplaats volgens de normen van integrale toegankelijkheid.
Het is onmogelijk om de aansluiting van de ondergrondse fietsenstalling te realiseren in combinatie met het behoud van de calamiteitenbocht tussen tramlijn 2 en tramlijn 1 én een voldoende lange en integraal toegankelijke halte voor de trams.
De concrete invulling van de ruimte van de fietsenstalling moet nog uitgewerkt worden. Camerabewaking behoort hierbij tot de mogelijkheden. In elk geval wordt ingezet op sociale controle in de fietsenstalling en streven we naar een transparante gevel aan de zijde van het gerechtsgebouw.
Integraal toegankelijke tramhaltes inpassen in het openbaar domein is niet zo makkelijk. Deze haltes zijn lang én verhoogd omwille van de drempelloze instap voor de tram.
De halte die voorzien wordt op het Koophandelsplein is in vervanging van het huidige veel te smalle perron in de Zonnestraat. Deze nieuwe halte zal gebruikt worden door de trams van tramlijn 2. Dit is één van de meest gebruikte haltes in het stadscentrum, en een belangrijk overstappunt naar lijn 1. De halte aan de Oostzijde van het gerechtsgebouw is een halte van tramlijn 1. Tramlijn 2 rijdt niet langs dit spoor. Er is een verbinding tussen beide spoorbundels op het Koophandelsplein. Deze verbinding wordt echter enkel gebruikt tijdens omleidingen of noodsituaties.
Het Koophandelsplein is bijgevolg de enige mogelijkheid om een relatief centraal gelegen en integraal toegankelijke halte te realiseren voor lijn 2.
Momenteel zijn de voorontwerpen opgemaakt en is er zeker nog ruimte voor terrassen. De sporen van tramlijn 2 zijn in het ontwerp maximaal uitgebogen richting het Koophandelsplein. Dit doen we in de eerste plaats om aan de kant van de horeca op het Koophandelsplein meer ruimte te maken voor het voetpad en terrassen. De ruimte naast de trambaan wordt op het breedste punt 4,95m waar dit vandaag slechts 3,5m is.
Wat betreft uw vraag over de opname van de parking van het Hof van Beroep in de plannen kan ik het volgende zeggen.
Zoals u weet is de zone binnen het hekwerk van het Hof van Beroep geen eigendom van de stad. Deze zone valt onder het beheer van de Regie der gebouwen. De Regie voorziet de renovatie van het gerechtsgebouw zelf en wenst deze ruimte in te kunnen schakelen voor hun werforganisatie. Bij de opmaak van de plannen is deze ruimte conceptueel mee ontworpen en voorgelegd aan de Regie. De Regie wenst echter te wachten tot na de verbouwingen. Momenteel hebben we geen zicht op de planning van deze werken."
Stijn De Roo: "Ik riep bij de schepen op om om het geheel toch te herzien. Ik denk dat we belangrijke kansen missen om van het Koophandelsplein een gezellig plein van te maken. De huidige plannen zullen dit niet toelaten."
Bekijk het volledige fragment via deze link.
© Copyright Stad Gent