Nood aan actievere bewustmaking belastingen bij verbouwingen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Belasting- en retributiereglementen vormen een belangrijk onderdeel van hoe we ons als Stad organiseren. Voor heel wat burgers is het echter niet vanzelfsprekend om van alle reglementen op de hoogte te zijn of de gevolgen ervan goed te kunnen inschatten. Hierdoor gebeuren regelmatig fouten, soms met verstrekkende gevolgen.

In haar jaarverslag van 2023 schoof de Ombudsdienst een aanbeveling naar voren om te onderzoeken op welke manier er nog meer kan ingezet worden op een actievere bewustmaking van de op til zijnde (hoge) belastingen die aanslepende verbouwingen tot gevolg kunnen hebben. De financiële gevolgen zijn immers groot: er is sprake van dossiers waarbij de verschuldigde belasting oploopt tot tienduizenden euro's. In het antwoord van het college van burgemeester en schepenen werd aangegeven dat er altijd ruimte voor verbetering is en dat de diensten graag scherp krijgen waar de communicatie helderder kan.

Gemeenteraadslid Stijn De Roo vroeg aan schepen Coddens (Vooruit) hoe de Dienst Belastingen verder aan de slag gaat met de aanbeveling rond de actievere bewustmaking van op til zijnde belastingen die aanslepende verbouwingen tot gevolg kunnen hebben.

De schepen antwoordde: “De belastingen die tot die uitspraak van de ombudsvrouw aanleiding gaven, zijn de zogenaamde verkrottingsbelastingen. In 2023 voerden we een grondige analyse uit op de betrokken belastingreglementen. Deze analyse werd gepresenteerd op de commissie SSW van 7 december. Een van de onderzoeksvragen die beantwoord werd, was of de communicatie en procedure correct en helder is. Voor de opname in een inventaris (leegstand, onbewoonbaar verklaard, …) wordt er een kennisgeving gestuurd met daarin heel wat informatie over hoe men een schrapping uit de inventaris kan bekomen. Drie maanden voor de belastbare datum wordt er ook een herinneringsbrief gestuurd. De datum waarop de belasting verschuldigd zal zijn wordt hierin duidelijk meegegeven, de berekening van de belasting wordt helder uitgelegd en er wordt gewezen op de mogelijkheid van het aanvragen van een vrijstelling. Het toevoegen van de tarieven en de berekeningswijze in de herinneringsbrieven is een voorbeeld van hoe de communicatie in het verleden al bijgestuurd werd naar aanleiding van ontvangen bezwaren over de communicatie. Momenteel wordt er bekeken hoe we met een lekenpanel onze communicatie toch nog leesbaarder en begrijpelijker kunnen maken. Aanvulling na een bijkomende vraag op de commissie. Op de herinneringsbrief, die verzonden wordt door de dienst toezicht wonen, bouwen en milieu, wordt het rechtstreeks telefoonnummer van de betrokken dienst (bv. het meldpunt leegstand) meegegeven.”

Stijn De Roo: “Burgers moeten weten bij wie ze terechtkunnen met vragen over hun belastingdossier, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Maar ook een vraag die niet bij de juiste contactpersoon terechtkomt, mag niet blijven liggen. Ik roep de schepen op om er blijvend op toe te zien dat de interne communicatie vlot verloopt en dat de Stad goed en helder communiceert.”

De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.