Onze stad kampt al jaren met hoge cijfers voor fietsdiefstallen. De twee stationsbuurten zijn traditioneel de populairste plaatsen in Gent waar de meeste fietsen worden gestolen.
In de commissie van september 2022 antwoordde de burgemeester mij dat dat de korpschef en zijn diensten samen zouden zitten met de hoofd securitymanager van de NMBS om te kijken welke verdere stappen er kunnen genomen worden om fietsdiefstallen tegen te gaan.
Sinds een jaar kan de lokfiets niet meer zo soepel kan ingezet worden als voorheen. Op vraag van de gerechtelijke overheden zal de lokfiets enkel nog ingezet worden vanuit de opbouw van een gerechtelijk dossier, m.a.w. als er een bende actief is en de pakkans groot is.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de burgemeester op de gemeenteraadscommissie van 22 mei:
- Wat is er besproken op het overleg met de korpschef en het hoofd securitymanager van de NMBS? Welke mogelijke acties/stappen zijn hier uitgekomen om fietsdiefstallen tegen te gaan?
- Welke andere methoden worden of zullen worden onderzocht om de strijd tegen fietsdiefstallen aan te gaan nu de lokfiets niet meer zo eenvoudig inzetbaar is?
De burgemeester antwoordde:
"In antwoord op uw eerste deelvraag met betrekking tot de fietsdiefstallen in de stationsbuurten, kan ik u meegeven dat we een nauwe samenwerking hebben met de NMBS.
De NMBS maakt deel uit van de werkgroep fietsdiefstallen, onder leiding van onze Dienst Preventie voor Veiligheid, welke periodiek samenkomt om in overleg te gaan, maatregelen te nemen op vlak van preventie, curatie en handhaving. En het is natuurlijk belangrijk, collega Van Bossuyt verwees er al naar, Dampoort, Sint Pietersstation dat zijn eigendommen van de NMBS, die omgevingen, dat het belangrijk is dat de NMBS hierin structureel vertegenwoordigd is.
Bijkomend hebben we, zoals u in uw vraag aangeeft, in oktober vorig jaar een bijkomend overleg bijeengeroepen samen met de politie, de Fietsambassade en de Head of Security van de NMBS. Ook hier is er informatie en data uitgewisseld, zijn er suggesties gedaan rond mogelijke verbeterpunten en zijn er afspraken gemaakt rond verdere samenwerking.
Een aantal concrete zaken werden in navolging van dit overleg ondertussen reeds uitgevoerd:
- de NMBS heeft aan de fietsenstallingen Gent-Dampoort een nummering aangebracht zodat bij de aangiftes van de diefstallen de locatie preciezer kan worden aangegeven;
- het inplantingsplan van de fietsenstalling van Gent-Sint-Pieters werd aan de Politiediensten bezorgd zodat slachtoffers nauwkeuriger kunnen worden bevraagd;
- fietsenstallingen met beveiligingspunten worden door de NMBS als mogelijkheid meegenomen voor de toekomstige inrichting van de stallingen;
- de uitwisseling van camerabeelden werd verder geoptimaliseerd zodat de politie sneller kan beschikken over debcamerabeelden; want u weet het om daar bijkomende camera’s te plaatsen dat is een bevoegdheid van de NMBS. Dat is op hun eigendom en het is aan hen om daartoe over te gaan. En ik ben en blijf voorstander dat de NMBS meer camera’s zou plaatsen.
- de verlichting en signalisatie aan Gent Dampoort werd verbeterd, in Gent-Sint-Pieters was dat reeds in orde.
Nu we gaan, samen met de NMBS, verder op deze ingeslagen weg, om zo de beveiliging aan de stations stap voor stap nog te verbeteren. Dit is echt een prioriteit.
Collega De Roo wat uw tweede deelvraag betreft rond andere methoden. Er is een verhoogde waakzaamheid gevraagd aan de politie op het terrein, er worden ook gerichte observaties gedaan, er wordt gebruik gemaakt van de internetrecherche, ook een moeilijk woord, er worden specifieke acties rond het fenomeen georganiseerd. En de politie benadrukt dat er ook heel actief wordt gewerkt op aangiftes van fietsdiefstal. Ik denk dat het collega Gonzales was die een keer naar de TOR vroeg. Dus de inzet van het Team Opsporing Reeksen, waarbij verbanden worden gezocht tussen verschillende fietsdiefstallen, waarbij daders worden herkend op camerabeelden, zijn de afgelopen maanden meerdere verdachten gevat en aangehouden.
Dat is belangrijk, dat daders voelen van we worden in het oog gehouden, we worden gesnapt en we worden aangehouden.
Verder zijn er nog andere opsporingshandelingen die al dan niet vallen onder de BOM-wetgeving. Deze handelingen en methodes zijn van toepassing voor heel veel misdrijven, niet louter voor fietsdiefstallen. Deze moeten geval per geval bekeken en afgewogen worden, om deze in te zetten al dan niet met toestemming van parket of de onderzoeksrechter gelet op de legaliteit, de proportionaliteit en de subsidiariteit.
Nu de politie wenst deze technieken niet verder toe te lichten. En ik begrijp dat ook. Het is contraproductief om deze onderzoeksmethodes gewoon bloot te leggen. De korpsleiding vindt het niet opportuun om in te gaan op de vraag welke alternatieve methoden gebruikt kunnen worden. Dit implementeert een ganse opsomming van opsporingshandelingen, van uitleg waar en wanneer dat de PZ Gent acties zou organiseren, hoe ze te werk kunnen gaan. Dit is niet productief voor positieve vaststellingen en geeft de verdachten enkel de pap in de mond om zich hierop voor te bereiden.
Nu tot slot in het Zonaal Veiligheidsplan zijn fietsdiefstallen als een prioriteit opgenomen. Dus dat betekent dat fietsdiefstal zowel voor de bestuurlijke overheid, dus voor mij, de politie als voor de gerechtelijke overheid, als een prioritair fenomeen wordt aangepakt. We zetten hier sterk op in, zowel preventief als op repressief vlak. Want ieder feit is er echt één te veel."
Stijn De Roo: "Elke fietsdiefstal blijft er één te veel. Ik roep de stad Gent en de NMBS op om de fietsenstallingen beter te beveiligen en om méér te doen om fietsdiefstallen rond het station tegen te gaan."
De volledige tussenkomst van Stijn kan je hier (her)bekijken.