In augustus werd gestart met de heraanleg van de rotonde aan de Watersportbaan. Verkeer moet plaatselijk omrijden en er werden wijzigingen aangebracht aan de buslijnen 9a, 9b, 11 en 834. Zo wordt de rolstoeltoegankelijke halte aan het AZ Jan Palfijn tijdelijk niet meer bediend. Er werd een vervanghalte ingericht op de Antonius Triestlaan, die evenwel niet rolstoeltoegankelijk is en waar de bus moet stoppen op de rijweg, vlak naast het fietspad.
In zijn antwoord op een eerder mondelinge vraag van Stijn tijdens de commissie MEO van 5 september gaf de schepen aan dat aan De Lijn werd gevraagd om te onderzoeken of de omleidingsroute gewijzigd kon worden zodat de integraal toegankelijke haltes aan het ziekenhuis alsnog kunnen worden bediend. Tijdens het vragenuurtje van september liet de schepen weten dat De Lijn geen extra rijtijd kon voorzien om de halte aan het ziekenhuis te bedienen. Gezien de gevaarlijke situatie aan de huidige vervanghalte stelde ik voor om te bekijken of hiervoor geen betere locatie kan worden gevonden. In het verleden was er een 50-tal meter verder een halte, voor het gebouw van de UGent, waar de bus wel aan het trottoir zou kunnen stoppen.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen tijdens de gemeenteraadscommissie Mobiliteit van 8 oktober:
- Hoe staan de schepen en de diensten tegenover de mogelijkheid om de tijdelijke halte te verplaatsen?
- Werd met deze suggestie aan de slag gegaan? Zo ja, welke stappen werden gezet? Zo nee, waarom niet?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"De tijdelijke halte werd door De Lijn verplaatst ter hoogte van de Dunantgardens. Deze tijdelijke vervanghalte is inderdaad niet goed bruikbaar. Wij hebben de suggestie van vzw Reizigersbond ook ontvangen om deze halte te verplaatsen naar de vroegere haltelocatie. Na overleg met de Lijn lijkt dit een goed een haalbaar voorstel. De markeringen en signalisatie worden opgenomen in de vergunning van de werken Verenigde Natieslaan. Deze kunnen dan zo snel mogelijk uitgevoerd worden door de aannemer.
Het is reeds voorzien dat in de volgende fases van de werken, begin 2025, een doorgang voor bussen gemaakt wordt. Dan is het voor de bussen van De Lijn mogelijk om vanaf de Watersportlaan naar de Verenigde Natieslaan te rijden. De daaropvolgende fase zal terug de mogelijkheid bieden om via de Henri Dunantlaan te rijden.
Concreet betekent dit dat vanaf de volgende fase, begin 2025, het ziekenhuis en de omgeving terug een relatief normale bediening van De Lijn zal krijgen, mits een beperkte omleiding via de Watersportlaan weliswaar."
Stijn De Roo: "De tijdelijke halte wordt verplaatst om een betere toegankelijkheid te garanderen. Ik roep op om ook voldoende in te zetten op de handhaving van het parkeerverbod, zodat bussen niet op de rijbaan moeten stoppen om reizigers te laten opstappen."
De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.