Omleiding bussen tijdens werken rotonde Watersportbaan

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In augustus werd gestart met de heraanleg van de rotonde aan de Watersportbaan. Verkeer moet plaatselijk omrijden en er werden wijzigingen aangebracht aan de buslijnen 9a, 9b, 11 en 834. Zo wordt de rolstoeltoegankelijke halte aan het AZ Jan Palfijn tijdelijk niet meer bediend. Er werd een vervanghalte ingericht op de Antonius Triestlaan, die evenwel niet toegankelijk is en zich situeert ter hoogte van parkeerplaatsen voorbehouden voor politievoertuigen.

De werken duren tot augustus 2025. Tijdens de eerste werffases zou de rotonde wel berijdbaar zijn voor verkeer van en naar de Henri Dunantlaan, Watersportlaan en Charles Andrieslaan. Tijdens die fases zou bus 9a/9b dus via Overzet, de Henri Dunantlaan en de Charles Andrieslaan naar de omleidingsroute op de R40 kunnen rijden.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover vragen aan de bevoegd schepen op de gemeenteraadscommissie van 5 september:

  1. Is de rolstoeltoegankelijke halte aan AZ Jan Palfijn tijdens de eerste werffases nog bereikbaar via de beschreven route? Zo ja, was de Stad betrokken bij de beslissing om deze van bij de start van de werken niet meer te bedienen, en vanwaar deze keuze? 
  2. Werden er naast de ontoegankelijke vervanghalte op de Antonius Triestlaan nog alternatieve locaties onderzocht? Zijn er maatregelen mogelijk om deze vervanghalte toegankelijker en veiliger te maken?

Schepen Watteeuw antwoordde:

"De Lijn is steeds betrokken partij geweest bij de voorbesprekingen omtrent deze werken, zowel qua fasering alsook de impact ervan. De keuze van omleidingsroutes voor het openbaar vervoer gebeurt evenwel door De Lijn. 

Aanvankelijk oordeelde De Lijn dat het tijdens de huidige fase van de werken niet mogelijk was om een bediening van de halte Beneluxplein (ter hoogte van AZ Jan Palfijn) te voorzien. Dit is natuurlijk zeer ongelukkig, ik denk dat u hetzelfde aanvoelt, omdat het ziekenhuis op die manier minder goed bereikbaar wordt voor wie niet goed te been is. 

Wij hebben daarom aan De Lijn gevraagd om te onderzoeken of de omleidingsroute toch kan worden gewijzigd zodat de integraal toegankelijke haltes aan het ziekenhuis alsnog kunnen worden bediend. De Lijn is momenteel met dit onderzoek bezig. Zij hopen hier in de komende dagen uitsluitsel over te kunnen geven.

Na de huidige fase zal een omleiding langs de Watersportbaan voorzien worden waardoor een tijdelijke halte dichter bij het ziekenhuis ook mogelijk wordt. In de laatste fase van de werken zal de bus opnieuw stoppen bij haar gebruikelijke halte."

Stijn De Roo: "Het is nodig om bij wegenwerken goed na te denken over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Er zijn ook voorbeelden van tijdelijke toegankelijke haltes, en zeker in de buurt van een ziekenhuis is het belangrijk dat reizigers het openbaar vervoer vlot en veilig kunnen gebruiken."

De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.​

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.