Onderhoud trage wegen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Trage wegen vormen al lange tijd doorsteekjes van de ene plek in een stad, dorp of wijk naar de andere. Veel van de trage wegen die we nu nog gebruiken zijn terug te vinden in de Atlas der Buurtwegen, die werd opgemaakt naar aanleiding van een wet uit 1841.

Trage wegen laten voetgangers en fietsers toe om zich langsheen het groen te verplaatsen. Ze kunnen heel wat vormen aannemen: kerkwegels, jaagpaden, bospaden… Ook op Gents grondgebied vinden we heel wat trage wegen.

De stad is als wegbeheerder van de trage wegen verantwoordelijk voor het onderhoud en de vrije doorgang. Om de toegankelijkheid ervan te verzekeren is ook onderhoud van het groen langsheen de paden nodig. Onder meer de kerkwegels in Sint-Kruis-Winkel, die de Albert De Smetstraat en de Marcel Herpelinckstraat verbinden met Sint-Kruis-Winkeldorp, zijn moeilijk te betreden vanwege de wildgroei langs de bermen.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover vragen aan bevoegd schepen De Bruycker op de gemeenteraadscommissie van 12 september. De integrale vragen en antwoorden kan je hieronder lezen.

Hoe worden de onderhoudsnoden van de trage wegen op Gents grondgebied opgevolgd?  

"De verantwoordelijkheid voor onderhoud van de trage wegen in Gent wordt verdeeld tussen enerzijds de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen en anderzijds de Groendienst. Algemeen kan gesteld worden dat de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen de verharde trage wegen beheert, en de Groendienst de onverharde en half verharde paden. 

Beide diensten beschikken over een beheersysteem waarin alle te onderhouden gebieden en trage wegen zijn opgenomen en waaraan beheerdoelstellingen en maatregelen zijn gekoppeld."

Welk onderhoudsschema en beheerssysteem wordt hiervoor aangehouden?  

"Het onderhoudsschema en beheerssysteem is afhankelijk van het type ondergrond. Voor de trage weg in kwestie betreft het een onverhard (landbouw)pad. Het onderhoud daarvan bestaat uit het 3 keer per jaar maaien."

Zullen de genoemde kerkwegels op korte termijn aangepakt worden? 

"Volgens de Groendienst gaat het over één trage weg die blijkbaar per abuis niet goed in de beheerinventaris van de Groendienst was opgenomen. De overige trage wegen werden volgens de Groendienst wel degelijk gemaaid. De weg waarnaar u verwijst werd intussen al gemaaid door de Groendienst en is toegevoegd aan de beheerinventaris."

Stijn De Roo: "Trage wegen laten buurtbewoners toe zich op een veilige en vlotte manier te verplaatsen. Het is daarom essentieel dat de toegankelijkheid van deze paden wordt verzekerd via voldoende onderhoud."

De tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.