Onveilige Molenstraat in Wondelgem: snelle oplossing nodig

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De slechte staat van de Molenstraat in Wondelgem is al jaren een doorn in het oog van buurtbewoners, fietsers en busreizigers. Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo vraagt duidelijkheid over de geplande heraanleg en de uitgestelde aanpassingen aan het Wondelgemstationplein.

De Molenstraat in Wondelgem is smal, intensief gebruikt door het openbaar vervoer en verkeert in slechte staat. Dagelijks rijden er meerdere bussen door de Molenstraat, terwijl de infrastructuur daar niet op voorzien is. Fietsers voelen zich er onveilig en gebruiken vaak het voetpad. De tijdelijke herstellingen aan het wegdek worden snel opnieuw beschadigd, en de slechte staat van de straat zorgt voor een oncomfortabele rit voor busreizigers. Al in 2024 werd een plan voorgesteld om de situatie te verbeteren, maar de uitvoering ervan blijft uit.

Vraag Stijn De Roo

"De Molenstraat in Wondelgem is niet geschikt voor de vele bussen die er dagelijks doorrijden. De straat is dichtbevolkt en heeft een beperkte breedte. Fietsers begeven zich op het voetpad omdat ze zich onveilig voelen. Bovendien worden de tijdelijke herstellingen aan het wegdek - in afwachting van de integrale heraanleg - kapotgereden. Tot slot is het slechte wegdek niet comfortabel voor de reizigers op de bus. De door De Lijn voorziene route van de buslijnen loopt dan ook via de Morekstraat en de Vierweegsestraat, met een keerbeweging aan het Wondelgemstationplein."

"In een schriftelijke opvolging van mijn mondelinge vraag op de commissie MEO van 11 juni 2024 liet schepen Watteeuw weten dat er een plan werd opgemaakt voor het aanleggen van het keerpunt, alsook het voorzien van toegankelijke haltes en oversteekplaatsen. Daarnaast zou ook een toplaagvernieuwing worden uitgevoerd in een deel van de Molenstraat. Het begin van 2025 werd als timing naar voren geschoven (2024_MV_00340)."

"In zijn antwoord op mijn mondelinge vraag op de commissie van 5 september 2024 meldde schepen Watteeuw dat het ontwerpplan voor het nieuwe Wondelgemstationplein nog moest worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Daarnaast werd meegegeven dat de planning voor de integrale heraanleg van de cluster Kapiteinstraat, waar de Molenstraat en het Wondelgemstationplein deel van uitmaken, door het nieuwe stadsbestuur moest worden opgemaakt (2024_MV_00389)."

"Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:

  1. Wat is de stand van zaken van het aanleggen van de keerbeweging op het Wondelgemstationplein? Blijft de voorziene timing (begin 2025) aangehouden? Zo nee, waarom niet en wat is de nieuwe timing?
  2. Is de schepen ook van oordeel dat de situatie in de Molenstraat een dringende oplossing vraagt?
  3. Hoe beoordeelt de schepen de urgentie van de integrale heraanleg van de cluster Kapiteinstraat? Wanneer zal het nieuwe stadsbestuur hierover een beslissing nemen?"
Antwoord schepen Joris Vandenbroucke

"De klachten over het busverkeer in de Molenstraat zijn mij bekend. Het wegdek in die straat laat totaal niet toe dat daar nog lange tijd bussen te laten doorrijden. In afwachting van de aanpassingen aan het Wondelgemstationplein is dit echter de enige route om tot het eindpunt van lijn 9a, 9b en 5a te rijden."

"De voorzien timing voor aanpassingen aan het Wondelgemstationsplein begin 2025, die noodzakelijk zijn om de Molenstraat eindelijk te ontlasten, is niet meer haalbaar omdat het vorige college de ontwerpplannen niet heeft goedgekeurd. Ik leg dit dossier op korte termijn terug op de tafel van het College. Vorige week nog zat ik hierover samen met enkele buurtbewoners."

"De heraanleg van de cluster Kapiteinstraat, Molenstraat, Sloepstraat en Aakstraat is ook nodig. Zowel de wegenis als het rioleringsstelsel zijn in slechte staat. Binnen de opmaak van de strategische meerjarenplanning zal het college de komende maanden verschillende noden op vlak van heraanleg afwegen. Op dat moment zal ook een beslissing over die ruimere heraanleg vallen. Ik kan hier niet zonder meer op vooruit lopen. Wel wil ik benadrukken dat het voor mij van belang is bij aanvang van elke heraanlegdossier betrokkenheid van buurtbewoners te organiseren."

Reactie Stijn De Roo

"Ik ben verbaasd dat de vorige schepen de aanleg van de keerbeweging niet heeft kunnen opstarten, ondanks de beloftes. De bewoners zijn de dupe van het uitstel, en dit terwijl er slechts een minimale aanpassing aan het Wondelgemstationplein nodig is."

Nieuws

Vervoersalternatieven tramlijn T2 tijdens werken

Stad Gent plant, in samenwerking met De Lijn en Farys, de heraanleg van de Poperingestraat, Radijsstraat, Dikkelindestraat en een deel van de Kolegemstraat. De geplande werkzaamheden omvatten onder meer de vernieuwing van de wegenis van gevel tot gevel, de aanleg van een gescheiden rioolstelsel en het inrichten van nieuwe tramhaltes met wachtaccommodatie.

Geen stedelijk fietsdeelsysteem nodig: private spelers doen hun werk

Gents Gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelt zich vragen bij de noodzaak van een stedelijk fietsdeelsysteem, zoals vermeld in het bestuursakkoord van de Stad Gent.

Schepencollege blijft verwarring zaaien rond zwembad Neptunus

Door een uitspraak van de Raad van State liep de planning van het nieuwe zwembad in Wondelgem al heel wat vertraging op.