Project Ring 4 West en Oost (R4WO) - Deelzone Evergem – stand van zaken

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De R4WO zijn twee belangrijke verkeersaders voor de Gentse regio. Beide wegen zijn onvoldoende uitgerust voor de functie die ze moeten vervullen. Met het project R4WO vormt de Vlaamse overheid het westelijke en oostelijke stuk van de R4 om tot primaire wegen.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) informeerde in zijn schriftelijke vraag nr. 487 van 7 januari 2021 naar de plannen met betrekking tot R4 West en Oost (R4WO) - Deelzone Evergem, één van de zones voor ombouw. Ze bestaat uit de aanpak van zes knooppunten waarvan twee quick wins: knooppunt Riemesteenweg, knooppunt Hoogstraat (quick win: fietsbrug), knooppunt Beekstraat - Walgracht/Vasco da Gamalaan (quick win: fietsbrug), knooppunt Drogenbroodstraat, knooppunt Elslo en knooppunt Langerbrugsestraat.

De Roo informeerde bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar de stand van zaken.

Hieronder vindt u de vragen en antwoorden.

1/ Wat is de stand van zaken van de werken aan de knooppunten Hoogstraat en Beekstraat - Walgracht/Vasco da Gamalaan die rond het bouwverlof van 2021 van start gingen? Wanneer zullen deze werken afgerond zijn?

Deze werken zijn effectief op 3 augustus 2021 van start gegaan. Eind der werken is voorzien voor eind augustus 2022. 

2/ Voor de knooppunten Drogenbroodstraat, Elslo en Langerbrugsestraat werd de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend op 27 november 2020 en op 21 januari 2021 werd de aanvraag volledig en ontvankelijk verklaard. In het antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 487 deelde de minister mee dat 21 juni 2021 de uiterste beslissingsdatum voor goedkeuring zou zijn.

Wanneer werd de beslissing uiteindelijk genomen?

De uiterste beslissingsdatum was 20 juli 2021 (in het antwoord op schriftelijke vraag nr. 487 werd verkeerdelijk 21 juni 2021 vermeld) en de beslissing is finaal genomen op 16 juli 2021.

3/ In het antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 487 deelde de minister mee dat het project zich in de offertefase bevond en dat de offertes werden verwacht in maart 2021 voor het technische luik en in april 2021 voor het financiële luik. Daarna zou een beoordeling volgen en zouden de voorkeursbieders worden aangeduid.

Welk bedrijf werd aangeduid als voorkeursbieder enerzijds voor het technische luik, anderzijds voor het financiële luik? Is er al een concretere datum bekend wanneer de omgevingsvergunning zal verkregen worden voor het ontwerp van de voorkeursbieder?

Na de beoordeling van de technische én financiële offerte, is het consortium BRAVO4 aangeduid als voorkeursbieder. Het betreft een consortium met als leden Besix Group nv, Stadsbader nv, EPICo nv, Rebel Infra Developers BV en I4B-The Belgian Infrastructure Fund nv. De eerste 2 leden zijn de aannemers binnen het consortium terwijl de laatste 3 leden een financiële inbreng zullen doen.

Volgens de huidige planning zullen de dossiers voor de omgevingsvergunningsaanvragen van de oplossing van de voorkeursbieder opgeladen worden op het omgevingsloket in de periode maart – april 2022. De timing van het openbaar onderzoek is nog afhankelijk van eventuele opmerkingen die bij het ontvankelijkheidsonderzoek worden gemaakt. Verwachting is dat er in de loop van mei alvast één of meerdere omgevingsvergunningsaanvragen in openbaar onderzoek kunnen gaan.

4/ De exacte uitvoeringsdatum voor de fasering van de knooppunten Riemesteenweg, Drogenbroodstraat, Elslo en Langerbrugsestraat zou pas in de loop van 2021 bekend zijn. Is erondertussen bekend wanneer exact de werken zullen aanvangen? Wanneer zullen de werken voor de aanleg van de verschillende knooppunten voltooid zijn? Is de voorgestelde timing van voorjaar 2028 nog haalbaar?

In welke volgorde zullen de werkzaamheden in de deelzone precies verlopen? Welke kruispunten komen eerst aan bod? Wordt er tegelijkertijd aan verschillende kruispunten gewerkt of wordt eerst een volledig kruispunt afgewerkt?

Volgens de planning zoals opgenomen in de offerte van de voorkeursbieder is de realisatie van deze knopen Langerbrugsestraat W8 t.e.m. Riemesteenweg W2 voorzien vanaf begin 2023 tot zomer 2027, dit uitgaande van een contract close begin december en zonder het structureel onderhoud van de R4 zelf. Volgens de huidige inzichten zal de contract close eerder voorjaar 2023 vallen. Rekening houdend met deze nieuwe datum, is een realisatie in het voorjaar 2028 wel nog haalbaar voor deze knopen.   

Er zal zeker aan verschillende knooppunten gelijktijdig gewerkt worden. Dit is ook mogelijk aangezien delen perfect kunnen gerealiseerd worden zonder noemenswaardige hinder voor het verkeer (delen van de knopen die buiten het gabariet van de bestaande R4 gelegen zijn of door specifieke maatregelen te treffen naar minder hinder in de vorm van bijvoorbeeld tijdelijke wegenis e.d.).   

Volgens de planning opgenomen in de offerte van de voorkeursbieder wordt aan vele knopen in de beginfase gewerkt. De knopen W3 Riemesteenweg en de W6 Drogenbroodstraat vormen hierop een uitzondering. Die gaan pas iets later van start, zijnde respectievelijk voorjaar/medio 2025 en medio 2026. In het begin van de werken wordt ter hoogte van de Drogenbroodstraat wel al de koker van de waterloop vernieuwd.

5/ Welke werken zullen voor deelzone Evergem uitgevoerd worden in de loop van 2022?

In 2022 zijn geen werken voorzien in de deelzone Evergem, behoudens de werken aan de fietsbruggen van de quick win W4A Hoogstraat en W4B Ovaal van Wippelgem en verplaatsingswerken van nutsleidingen. Van deze laatste zijn de maatschappijen volop bezig de voorbereidingen te treffen. Concrete planningen zijn hiervan nog niet gekend.

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.