Restauratie Onze-Lieve-Vrouwkerk in Sint-Niklaas wordt begin 2027 afgerond

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De restauratie van de Onze-Lieve-Vrouw-van-Bijstand-der-Christenenkerk in Sint-Niklaas zal in het voorjaar van 2027 worden afgerond. Dat blijkt uit informatie die Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) en gemeenteraadslid Jos De Meyer (cd&v) opvroegen bij Vlaams minister van Erfgoed Ben Weyts (N-VA).

Het restauratiedossier werd in 2023 geselecteerd op basis van onder meer de erfgoedwaarde, de beeldbeleving van het historisch interieur en de esthetische, culturele en stedenbouwkundige rol van het kerkgebouw. "Dit toont aan dat het om veel meer gaat dan enkel herstellingen," zegt De Meyer. "We moeten de kerk met zorg doorgeven aan de volgende generaties."

Op 29 januari van dit jaar gingen de restauratiewerken effectief van start. De werken hebben een voorziene duurtijd van 275 werkdagen en zullen in het voorjaar van 2027 afgerond zijn. Op dat moment worden ook de stellingen verwijderd.

Voor de restauratie is in totaal 766.678,90 euro Vlaamse steun toegekend, met onder meer 525.000 euro voor de toren en 175.000 euro voor het Mariabeeld en de koepels. Ook het kerkbestuur en de Stad Sint-Niklaas dragen financieel bij aan het restauratieproject.

Gemeenteraadslid Jos De Meyer: “Het Mariabeeld bovenop de kerk is skylinebepalend voor Sint-Niklaas. Als dat opnieuw in topconditie is, wint de hele stad aan uitstraling en identiteit.”

Stijn De Roo besluit: “Erfgoed is zorg dragen voor wat ons samenbrengt: geschiedenis, vakmanschap en een herkenbaar stadsbeeld. Ik ben blij dat Vlaanderen mee investeert, en reken op een strakke opvolging zodat dit monument veilig en toegankelijk blijft.”

Nieuws

Winnaars en verliezers door mobiliteitsmaatregelen Tolhuiswijk

Op 11 juli 2025 werd de nieuwe Verapazbrug geopend. Buurtbewoners maakten hierbij al melding van toegenomen verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers, geluidsoverlast (met verstoring van de nachtrust) en luchtvervuiling in de aanliggende straten, zoals Ham – Bomastraat – Nieuwland – Godshuishammeke – Kongostraat.

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

Binnenkort in elke Gentse wijk shop-and-goplaatsen?

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen. Deze proefopstelling zou na zes maanden worden geëvalueerd.