De vraag van de taxichauffeurs blijft bestaan om de standplaatsen aan het station Gent-Sint-Pieters terug te verplaatsen naar de bovengrond, aan de kant van de Prinses Clementinalaan. Ondanks de bewegwijzering vinden reizigers vaak de ondergrondse
standplaatsen niet. De schepen heeft in het verleden gemeld dat dit moet besproken worden met de NMBS.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de bevoegd schepen:
- Wanneer heeft de schepen hiervoor het laatst samengezeten met de NMBS? Wat was de uitkomst van dit gesprek?
- Zijn er reeds alternatieve locaties voor taxistandplaatsen bovengronds onderzocht? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
- Kan er extra signalisatie, die verwijzen naar de ondergrondse taxistandplaatsen, geplaatst worden? Zo ja, wat is de timing?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Op 20 juni ll. zat de schepen het periodieke overleg met de taxi-sector voor. Op dit overleg was de vertegenwoordiger van de NMBS ook aanwezig, op uitnodiging van de Stad Gent. Op dit overleg werd de evaluatie van de sector op de huidige situatie besproken en genoteerd en werd afgesproken dat de Stad samen met de NMBS nogmaals de piste van het afsluiten van de bovengrondse zone, bestemd voor dienstvoertuigen zou bekijken. Ook de signalisatie naar de ondergrondse standplaatsen wordt nogmaals onderzocht door de NMBS. Ondertussen liet de NMBS weten dat de ondergrondse zone meer en meer een centrale plek in het station zal vormen, wanneer de fietsenstalling aan de achterzijde in 2024 zal opengesteld worden. Ook het openstellen van de doorgang van voor naar achter zal volgens hen een positieve invloed hebben, zij het dat die pas voorzien is in 2028.
Bij de huidige inrichting van de stationsomgeving werd gekozen om de taxistandplaatsen te verplaatsen. De bovengrondse zone waar voorheen de taxistandplaatsen waren, is in beheer van de NMBS en is enkel voor gebruik door dienstvoertuigen van de NMBS. Bij de afbakening van de standplaatsen werd door de Stad beslist om bovengronds standplaatsen in te richten, respectievelijk in de Prinses Clementinalaan en in de Koningin Elisabethlaan.
Op onze vraag wordt de signalisatie door de NMBS nogmaals onderzocht. Wat men nu zal onderzoeken is om mogelijks ook op de liftkoker nog signaletica te voorzien voor taxi en K&R. Alsook zal men bekijken of het op het paneel achteraan mogelijk is om ‘taxi’ nog toe te voegen."