Op vrijdag 28 oktober 2022 hechtte de Vlaamse Regering haar goedkeuring aan de startnota van het geïntegreerd planningsproces GRUP 'Herinrichting Complex E40 Drongen'. Het GRUP zoekt een ruimtelijke oplossing voor het bestaande op- en afrittencomplex van de E40 met de N466, dat niet meer voldoet aan de huidige normen en voor de ontsluiting van bedrijventerrein Drongen I.
Onder de planalternatieven zijn enkele bijkomende uitgangspunten opgenomen als planalternatief: het inrichtingsprincipe om het verkeer zo laag mogelijk te houden, een tonnagebeperking en het downsizen van de N466. Het zijn geen op zichzelf staande alternatieven, maar principes die kunnen toegepast worden in combinatie met een centraal complex.
De Vlaamse Regering wint nu adviezen in van de bevolking en de betrokken gemeenten.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover tijdens de gemeenteraadscommissie van 15 november enkele vragen aan de bevoegd schepen:
- Heeft de schepen kennis genomen van de startnota van het GRUP 'Herinrichting Complex E40 Drongen'? Op welke manier was de schepen betrokken in de voorbereiding ervan?
- Hoe staat het stadsbestuur tegenover het inrichtingsprincipe om het verkeer zo laag mogelijk te houden, een tonnagebeperking en het downsizen van de N466?
- Wat is de toekomstvisie van de schepen over de N466 en de vrachtroute door Drongen? Welke stappen plant de schepen om deze toekomstvisie verder vorm te geven?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"De Stad Gent was vertegenwoordigd in het planteam van de twee voorafgaande startnota’s GRUP ‘Booiebos’ en GRUP ‘Complex E40 Drongen’.
De Vlaamse Regering, (niet stad Gent), besliste om de opmaak van de 2 afzonderlijke GRUP’s stop te zetten en grotendeels te integreren in één GRUP 'Herinrichting Complex E40 Drongen'.
De Stad Gent is samen met de andere gemeentes Deinze en Sint-Martens-Latem nauw betrokken via de ‘begeleidingsgroep’. Deze begeleidingsgroep is samengesteld uit ambtenaren en schepenen van de lokale besturen en geeft input aan het planteam. We blijven dus sterk betrokken bij de voorbereiding van de verschillende nota’s voor de opmaak van dit GRUP.
De uitgangspunten die Mr. De Roo aanhaalt (verkeer zo laag mogelijk houden, tonnagebeperking en downsizen N466) zijn elementen die belangrijk kunnen zijn om de plandoelstellingen te realiseren. De startnota is hiervoor de eerste stap. Nu organiseert Vlaanderen daarover het openbaar onderzoek waar iedereen zijn inzichten kan inbrengen. Daarna moet in de MER-studie onderzocht worden wat de na- en de voordelen van de alternatieven zijn. Het is nl. belangrijk dat effecten op mens, milieu en natuur, impact op verkeerstromen enz. goed worden afgewogen. We zijn deze principes en doelstellingen zeker genegen en zullen in het verdere traject bewaken dat hier voldoende op ingezet kan worden.
Mijn standpunt over de wegencategorisering en de selectie van het vrachtroutenetwerk is reeds aan bod gekomen in deze commissie en is gekend. De stad wenst dat de N466 wordt opgenomen binnen het dragende netwerk, en niet in het hoofdwegennet. Binnen het vrachtroutenetwerk wensen we de N466 niet meer als hoofdvrachtroute te selecteren. We hebben dit doorgegeven aan de vervoersregio en onderbouwd. Dit wordt echter vastgelegd in het lopende Regionaal Mobiliteitsplan Gent en niet binnen dit GRUP. Het is het Vlaamse niveau die beslist, de stad geeft advies."
Bekijk hier het volledige geluidsfragment.