Toekomstivisie tramlijnen rond Gent

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In 2004 gaf De Lijn met het Pegasusplan haar toekomstvisie voor de Vlaamse Ruit. Volgens het Pegasusplan zouden er zes tramassen komen in de Gentse regio: Evergem - Merelbeke, Sint-Martens-Latem - Oostakker, Melle - Mariakerke, Zwijnaarde - Meulestede, Lochristi - Flanders Expo, Gent-Sint-Pieters - Destelbergen en Gent-Sint-Pieters - Melle Leeuw.

In de verdere toekomst werden de werken rondom het station Gent-Dampoort gepland, alsook een nieuwe tramlijn van Gent-Sint-Pieters over het Zuid naar de Dampoort, van de Dampoort naar de Korenmarkt en van de Dampoort naar de R4. In een geactualiseerde versie van het plan uit 2014 krijgen de vooropgestelde tramassen een prioriteit 1 of prioriteit 2 toegewezen en wordt in een te onderzoeken tramtracé voorzien. Intussen zijn er gewijzigde inzichten over de realisatie van tramlijnen in Gent. Onder meer de budgettaire situatie van Vlaanderen noopt tot keuzes.

In maart 2024 werd het nieuwe project ‘Gent Spoort’ gelanceerd. Ten laatste begin 2028 zou die werf met een geraamde kostprijs van 780 miljoen euro starten in Gent, waarbij de Heuvelpoort en de Dampoort worden ondertunneld. Er is een nieuwe tramlijn gepland van Gent-Sint-Pietersstation naar Gent-Dampoort.

Het Pegasusplan van destijds zorgt in de feiten nog altijd voor rechtsonzekerheid voor woningen en gebouwen die liggen binnen het toepassingsgebied van een mogelijke tramuitbreiding, waarbij bijvoorbeeld een gewestweg moet worden verbreed. De eigenaar draagt in sommige gevallen en bij een eventuele toekomstige onteigening het risico om niet vergoed te worden voor de gerealiseerde meerwaarde van bijvoorbeeld een grondige renovatie of een uitbreiding van een woning of gebouw.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de minister van Mobiliteit:

  1. Gegeven de aankondiging van het project ‘Gent Spoort’, wat is de beleidsvisie van de minister op de toekomst van tramlijnen rondom Gent?
  2. Wat is de visie van de minister over het realiseren van de tramassen uit het Pegasusplan?
  3. Wat is de visie van de minister over de langdurige gevolgen die een aangekondigd - en intussen bijgestuurd plan - met zich meebrengt? Ziet de minister mogelijkheden om de rechtsonzekerheid van een aangekondigd - en intussen bijgestuurd plan - weg te werken? Zo ja, welke? Zo niet, waarom niet?

Minister De Ridder antwoordde:

"De verdere ontwikkeling van het tramnet Gent blijft een belangrijke ambitie in het verder realiseren van de modal shift in Vlaanderen. Parallel aan het lopend project Gent Spoort, dat focust op de realisatie van de tramassen 4 Muide – Dampoort en 7 Dampoort – Sint-Pieterstation – Sint-Denijs-Westrem, zal De Lijn in 2025 opnieuw werk maken van een actualisatie van het volledige Pegasusplan of het volledige tramnetwerk in Gent. Op vandaag zijn er hierover geen concretere timings bekend. Het betreft een studie die De Lijn zal uitvoeren, uiteraard in dialoog met de betrokken partners zoals de stad Gent."

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.