Toelevering havenbedrijven door tractoren na de heraanleg R4WO

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In opvolging van zijn eerdere schriftelijke vragen informeerde Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) naar de toelevering met traag verkeer zoals tractoren na de heraanleg van de R4WO en het eventuele verschil van aanpak met de andere deelzones van het project R4WO, waarmee de Vlaamse overheid het westelijke en oostelijke stuk van de R4 omvormt tot primaire wegen. 

Het aanleveren van goederen aan bedrijven is doorgaans een zaak van deelbare lading (maïs, graan, stro, vloeistoffen, grond, ...). Een ondeelbare lading kan eventueel geregeld worden via uitzonderlijk vervoer. Omgekeerd kan een deelbare lading dus nooit als uitzonderlijk vervoer beschouwd worden.

Daarnaast moet men ook rekening houden met onderscheid door de trage en snelle trekkers. Een landbouwtrekker met G-nummerplaat, ongeacht of hij snel of traag is, mag niet op de autowegen en autosnelwegen rijden. Een landbouwtrekker met normale nummerplaat met alle voorzieningen zoals bij een reguliere trekker kan wel op een autoweg fungeren en er toch uitzien als landbouwtrekker.

Heden is er op de R4 Oost, waar nog meerdere kruispunten aanwezig zijn, geen beperking voor landbouwverkeer. Formeel zal de geplande herinrichting daar nog niets aan veranderen maar einddoel is wel dat de R4 Oost, ten zuiden van de rotonde Cosmos, nadien via een nog te nemen ministerieel besluit het statuut “autoweg” zal krijgen, wat tot gevolg heeft dat landbouwvoertuigen (dus gehomologeerd als landbouwvoertuig EN ingeschreven als landbouwvoertuig) niet meer op de R4 zullen mogen rijden. (Daarnaast bestaat ook het gehomologeerd als landbouwvoertuig en NIET ingeschreven als landbouwvoertuig. Bijvoorbeeld aannemers die deze voertuigen gebruiken in het grondverzet.)

Voor het landbouwverkeer dat geen gebruik meer mag maken van de R4 met het statuut autoweg dient er een alternatieve route aangeduid te worden via het onderliggende wegennet. Het is wenselijk dat iedere zone van de haven ook via gewone wegen bereikbaar is. In de zone Energiestraat / Lange Maat zal daartoe nog een lokale oplossing te implementeren zijn voor het wegrijdend landbouwverkeer. Hoe dan ook zullen er omrijfactoren ontstaan. Dit geldt enkel voor de echte landbouwvoertuigen. Transport van maïs, bijvoorbeeld naar een bedrijf in het havengebied, blijft ook mogelijk langs de R4 indien dat gebeurt met voertuigen die niet ingeschreven zijn als landbouwvoertuig.

De aanpak voor toelevering met traag verkeer in de zone Sint-Kruis-Winkel is dezelfde voor de volledige R4WO, waarbij de impact en alternatieve routes uiteraard per deelzone verschillen. Hierbij meer uitleg per zone waar mogelijke problemen zich voordoen:

Situatie in de omgeving van Wondelgem en Evergem (OVA2 en OVA3)

De problematiek in de omgeving van Wondelgem en Evergem doet zich in het bijzonder voor in het landbouwverkeer (dus: gehomologeerd als landbouwvoertuig EN ingeschreven als landbouwvoertuig) dat zich vanuit de N9, komende vanuit Gent, naar het noorden moet verplaatsen (of omgekeerd) en dat niet beschikt over een vergunning “uitzonderlijk vervoer”. Dit gewoon landbouwverkeer kan tussen de Industrieweg en de Langerbrugsestraat de Ringvaart niet kruisen parallel aan de R4 en zal hiervoor moeten omrijden. Dit kan op volgende manieren gebeuren:

1. Het landbouwverkeer rijdt vanaf de N9 via de Industrieweg tot aan de N456. Van daaruit zijn er twee opties:

  • Het landbouwverkeer rijdt de N456 op naar het westen en kan zo de achterliggende landbouwgebieden bereiken ten westen van de Ringvaart en de R4.
  • Het landbouwverkeer rijdt de N456 op naar het oosten (Zeeschipstraat) en rijdt vervolgens via de N458 (Pantserschipstraat, Wondelgemkaai) en N474 (Langerbruggekaai, Terdonkkaai, Vasco Da Gamalaan) naar het noorden (tot aan het Ovaal van Wippelgem. Via deze route kunnen alle nog resterende landbouwgebieden tussen de R4 en de haven bereikt worden en de gebieden ten noorden van Evergem aan de westelijke zijde van de R4.

2. Het landbouwverkeer rijdt de R4 voorbij richting Eeklo en rijdt via Westbekesluis en Durmakker tot aan de N456. Vervolgens kunnen de twee bovenstaande opties genomen worden.

Situatie in de omgeving Zelzate-Wachtebeke (OVA4 en OVA5)

De problematiek in de omgeving van Zelzate en Wachtebeke doet zich in het bijzonder voor in het landbouwverkeer dat zich vanuit het Meetjesland moet verplaatsen naar het Waasland of omgekeerd en dat niet beschikt over een vergunning “uitzonderlijk vervoer”. Doordat momenteel de zone Zelzate nog niet wordt aangepast en hier nog lichtengeregelde kruispunten aanwezig blijven, zal dit deel nog niet omgevormd kunnen worden naar autoweg. Het landbouwverkeer kan aldus nog over dit deel van de R4 blijven rijden zonder een vergunning “uitzonderlijk vervoer”.  Dit landbouwverkeer beschikt ter hoogte van de kern van Zelzate over één kruisende beweging met de Ringvaart en zal vervolgens over de R4 naar het zuiden kunnen rijden tot aan de N449.

De verbinding tussen het Meetjesland en het Waasland via het onderliggende wegennet kan via volgende route verlopen (vanuit het Meetjesland naar Waasland):

- Via N436 tot aan de R4 (Kanaalstraat)

- Langs de R4 tot aan de knoop O4bis (Wachtebeke-Arcelor)

- Via N449 Walderdonk richting centrum Wachtebeke.

- Vervolgens zijn er drie opties:

  1. Via Groenstraat naar de landbouwgebieden rond Sint-Kruis-Winkel;
  2. Via N449-Meersstraat naar de landbouwgebieden ten zuiden van Wachtebeke;
  3. Verder naar het oosten via Molenhoek naar Kalve en vervolgens richting Kalverbrug over de Moervaart.

Hiermee kan het landbouwgebied ten oosten van Wachtebeke en ten zuiden van de Moervaart bereikt worden.

De voorgestelde routes dienen verder verfijnd te worden in overleg met de lokale besturen.

Situatie in de omgeving Desteldonk-Oostakker (OVA5 en OVA6)

De problematiek in de omgeving van Desteldonk-Oostakker doet zich in het bijzonder voor in het landbouwverkeer dat zich van het noorden naar het zuiden moet verplaatsen of omgekeerd. Knelpunt zit hem hierbij voornamelijk in het verkeer dat over de Moervaart moet. Hier zijn slechts een beperkt aantal overgangen mogelijk: N449 Overledebrug en Kalvebrug. De kruising in Mendonkdorp is niet geschikt voor landbouwverkeer. De belangrijkste as in het achterland van Desteldonk en Oostakker voor het landbouwverkeer is dan ook de N449 die het achterliggend gebied in noord-zuid richting ontsluit. In het zuiden vormt de drager de N70 voor de oost-west gerichte bewegingen. Vervolgens zijn de verschillende wegen voldoende uitgebouwd om landbouwverkeer op te vangen.  Bestaande landbouwbedrijven vormen ook de basis van dit netwerk.

Tot zolang de R4 niet volledig gecategoriseerd is als autoweg hoeft het gewone landbouwverkeer (Gehomologeerd als landbouwvoertuig én ingeschreven als landbouwvoertuig) geen omleidingen te volgen. Gezien de uitgestrektheid van de regio is het aangewezen om de communicatieaanpak af te stemmen met actoren zoals Boerenbond en VLM die reeds betrokken werden in het project R4WO. Te gepasten tijde moet een gerichte communicatie naar de landbouwbedrijven worden gevoerd.

Nieuws

Eindejaarsverlichting in Gent en deelgemeenten vanaf 29 november

De eindejaarsverlichting zal dit jaar feestelijk worden aangestoken op vrijdag 29 november om 19u op het Emiel Braunplein. De handelskernen van Gent en deelgemeenten zullen daarna sfeervol verlicht worden tot en met 12 januari. Dat blijkt uit een vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo aan de bevoegde schepen.

Laatste debatten...

De laatste week vóór de verkiezingen, da’s ook de laatste debatten en gesprekken op scholen. Dankbaar voor de grote interesse 🙏