Toerisme in Gent herstelde zich goed na de coronapandemie!

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De toeristische sector in onze stad kende twee moeilijke jaren door de coronapandemie.

In de eerste negen maand van 2022 ontving Oost-Vlaanderen, volgens de voorlopige FOD-cijfers, ruim 1 miljoen verblijfsgasten die samen 2,2 miljoen overnachtingen boekten. Hiermee liggen de aankomsten dubbel zo hoog en de overnachtingen 87% hoger dan in 2021.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover vragen aan de bevoegd schepen. De integrale vragen en antwoorden van schepen Van Braeckevelt kan je hieronder lezen:

"Bedankt voor uw vragen. Zoals u zelf aanhaalt zijn er nog maar fragmentaire cijfers en moeten we de definitieve cijfers voor het jaar 2022 nog ontvangen. Op basis van de indicaties die we op vandaag ter beschikking hebben, kan alvast geconcludeerd worden dat het toerisme in onze Stad zich goed heeft hersteld.

Hieronder een punctueel antwoord op elke van uw vragen:

Hoeveel toeristische overnachtingen waren er in Gent in 2022? Graag een overzicht per maand.

 

2022 (voorlopig)

Januari

81.000

februari

74.000

Maart

101.000

April

128.000

Mei

125.000

Juni

120.000

Juli

158.000

augustus

153.000

september

119.000

Bron: Toerisme Vlaanderen, verwerking dienst toerisme, 2023

Zijn er al cijfers bekend van de bezoekersaantallen van de Gentse toeristische trekpleisters (incl. musea) tijdens dezelfde periode? Zo ja, graag een overzicht.

Hierbij wel meegeven dat dienst toerisme is niet bevoegd om zich uit te spreken over de werking en programmatie van musea en Historische Huizen. De cijfers met betrekking tot musea en Historische Huizen zijn overgenomen uit de jaarlijkse communicatie van de bezoekersaantallen (persruimte.stad.gent). Deze vallen immers onder de bevoegdheid van Schepen Souguir.

 

2022

Lam Gods

169.951

Sint-Baafskathedraal

974.082

Sint-Niklaaskerk

316.775

Sint-Michielskerk

110.229

Musea en Historische Huizen*

1.197.179

TOTAAL

3.002.699

Bron Sint-Baafskathedraal, Sint-Niklaaskerk en Sint-Michielskerk: Dienst Toerisme

Bron musea en Historische Huizen: persruimte.stad.gent.

Welke verwachtingen heeft de schepen voor 2023?

Zowel in bezoekerscijfers als in overnachtingscijfers zien we een evolutie naar herstel zoals het was pré corona. Dit herstel is duidelijker in de overnachtingscijfers dan in de bezoekerscijfers. 

Omwille van de huidige onzekere sociaal – economische en geopolitieke toestand, blijven we voorzichtig en houden we ons aan de prognoses van de specialisten: herstel in 2023, wat betekent dat we voor 2023 een status quo t.o.v. 2022 verwachten. 

Waarop zal er in 2023 vooral worden ingezet? Wat is het budget hiervoor?   

Wij zullen als dienst toerisme blijvend inzetten op volgende speerpunten:

  • We starten vanuit onderzoek en zullen ons zodoende verder verdiepen in de toeristische cijfers om het beleidsplan optimaal te kunnen uitvoeren, de trends te voorspellen en alsook om de resultaten van onze acties te kunnen monitoren. Hiervoor hebben wij een aantal gezamenlijke studies die we opzetten i.s.m. de Vlaamse Kunststeden en Toerisme Vlaanderen, maar daarnaast ook eigen metingen die we zelf realiseren om er onze werking en strategie op te kunnen baseren. De wereld van toerisme is immers in permanente evolutie.
  • In 2023 zal via bestemmingspromotie, t.t.z. marketing-, promotie- en pers- & tradewerking, verder ingezet worden op het aantrekken van verblijfsbezoekers uit onze buurlanden en Spanje. We spelen hiervoor in op elk moment van de ‘bezoekers life cycle’: inspireren, zoeken, converteren, pre-, on- & post-trip. Via onze digitale content marketingstrategie beogen wij de juiste bezoekers (individuele verblijfstoeristen met interesse voor cultuur, voor citytrips in kleine authentieke steden, duurzaamheid, etc…) op het juiste tijdstip, t.t.z. wanneer onze ondernemers ze nodig hebben, aan te trekken en leiden we ze naar ‘points of interest’ binnen én buiten het centrum. Op deze manier ondersteunen we zowel de draagkracht van onze stad alsook de authentieke toeristische ondernemers. Dit jaar zal vooral worden ingezet op verdere creatie van (digitale) marketingassets en content binnen specifieke lijnen. Ook onze pers/influencer-werking focust op dezelfde contentlijnen: 
    • Lam Gods, en alles wat Gent cultureel te bieden heeft met uiteraard onze musea op kop 
    • Lekker: Culinair Gent, o.b.v. de branding ism de Culinaire Raad
    • Lichtwandeling en romantisch Gent
    • Levendige festivals
    • Levenskwaliteit: toegankelijk toerisme, sociaal toerisme, draagkracht van een plek, sustainability, reizen naar morgen en de bijdrage van toerisme aan een bestemming

Via SEO en digitale campagnes (SEA, Instagram, Facebook, YouTube…) in onze doelmarkten, samen met de Kunststeden van Vlaanderen, Toerisme Vlaanderen, Toerisme Oost-Vlaanderen of individueel vanuit VisitGent versterken wij het merkverhaal dat werd uitgestippeld door onze dienst communicatie. Inhoudelijk focussen wij op verblijfstoerisme door ‘more than a one night stay’ of ‘goodmorning Ghent’ campagnes die bezoekers overtuigen dat er zoveel in Gent te zien is, zowel in de avond als in de ochtend, dat ze beter kunnen kiezen om voor meerdere dagen naar Gent komen. Onze website fungeert als einde van de funnel waarin wij potentiële bezoekers met de juiste interesse proberen te converteren. Tegelijk brengt een ‘always on’ laag van earned én paid media, alsook search marketing leads naar onze website. Uiteraard beschikken we over de nodige real-time dashboards om de resultaten van onze acties te evalueren en deze reporting tools zullen we blijven uitbreiden en verdiepen gezien de toeristische wereld, maar ook digitale marketing pijlsnel blijft evolueren en vernieuwen.

  • Ook de congreswerking, t.t.z. het aantrekken en ondersteunen van congressen, blijft belangrijk. Deze laatste zorgen immers voor overnachtingen tijdens de week en vaak ook tijdens laagseizoen. Binnen deze werking wordt ook de lead generation via de website en mailings verder versterkt. 
  • We blijven bezoekers in elke fase van hun ‘visitor journey’ begeleiden en doen dat door een doorgedreven focus op onthaal: decentraal (bv. door het opleiden van de balies van ons Gentse logies) alsook uiteraard via ons eigen infokantoor aan de Oude Vismijn. Hier en ook via ons logies en musea verdelen we papieren informatiedragers om ook doelgroepen die minder digitaal zijn te ondersteunen. Maar ook digitaal maken we het bezoekers in onze stad zo aangenaam en makkelijk mogelijk door hen steeds een correcte agenda met het toeristisch aanbod en heel veel inspiratie in hun eigen taal (NL, FR, DU, EN, SP) aan te bieden via website, social media (Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok), digitale posterwand en schermen… 
  • Uiteraard blijft ook de B2B-werking een belangrijk deel van ons takenpakket. Via onze (mede)werking aan het ambassadeurstraject en de Culinaire Raad bouwen wij verder aan een goede samenwerking met onze partners in de stad om samen en zo kwalitatief mogelijke ervaring aan onze bezoekers te bieden. We geloven sterk dat dit tot meer ‘word of mouth’ leidt en zodoende eveneens bijdraagt aan onze doelstellingen. Daarnaast focust een nieuwe cel op bestemmingsontwikkeling en de duurzame toekomst van onze stad als citytrip bestemming.

De dienst toerisme beschikt dit jaar na saneringen over een regulier budget van 602.000EUR

Nieuws

Lokale en provinciale campagnemodus !

Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten… 💪