Transitiehuis in Gentbrugge opent in najaar

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Het tweede transitiehuis in ons land zal normaal gezien in oktober 2023 zijn deuren openen in Gentbrugge. Dat antwoordde burgemeester Mathias De Clercq (Open Vld) op een vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo (cd&v) tijdens de gemeenteraad. Zestien gedetineerden, die zich op het einde van hun straf bevinden, zullen er intensieve begeleiding krijgen bij hun re-integratie in de maatschappij.

De opening van het transitiehuis zou aanvankelijk vóór de zomer plaatsvinden, maar de verbouwing kon pas in mei van start gaan. De werken zullen – volgens de huidige planning – afgerond worden in september. Het complex zal bestaan uit 16 individuele kamers, gemeenschappelijke binnenruimtes en een kleine buitenruimte. Het transitiehuis zal verder volledig afgesloten zijn en voorzien worden van camerabewaking en toegangscontrole. Het transitiehuis in de Leo Terzweillaan zal uitgebaat worden door Sterkhuis, een samenwerkingsverband tussen G4S Care en Exodus Nederland.

Om de re-integratie van de deelnemers van het transitiehuis alle kansen te geven, is de verwevenheid met de buurt van groot belang. Samen met de stad Gent stelde Sterkhuis het project vorig jaar voor aan de omwonenden. Op 13 september volgt er een nieuw infomoment waarvoor de buurtbewoners een uitnodiging zullen ontvangen in de tweede helft van juli. Ook zal er - eenmaal het transitiehuis volledig is afgewerkt - een opendeurdag georganiseerd worden voor de bewoners uit de buurt.

Stijn De Roo: "De transitiehuizen zijn een belangrijke schakel om gedetineerden te laten re-integreren in de maatschappij. Voldoende draagvlak vanuit de buurt is hierbij van belang. Ik ben dan ook tevreden dat de stad in contact staat met de buurtbewoners en ze ook de kans krijgen om het transitiehuis te bezoeken. Een succesvolle re-integratie is in ieders belang."

De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.

Nieuws

Winnaars en verliezers door mobiliteitsmaatregelen Tolhuiswijk

Op 11 juli 2025 werd de nieuwe Verapazbrug geopend. Buurtbewoners maakten hierbij al melding van toegenomen verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers, geluidsoverlast (met verstoring van de nachtrust) en luchtvervuiling in de aanliggende straten, zoals Ham – Bomastraat – Nieuwland – Godshuishammeke – Kongostraat.

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

Binnenkort in elke Gentse wijk shop-and-goplaatsen?

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen. Deze proefopstelling zou na zes maanden worden geëvalueerd.