“De traminfrastructuur op dit traject dateert van 1981 en is dringend aan vervanging toe. Sinds 2022 werd omwille van de veiligheid en het reizigerscomfort ook een snelheidsverlaging tot 10 km/uur op dit traject ingevoerd.
De bedding moet volledig heraangelegd worden op basis van de hedendaagse normen en criteria zoals type trams, frequentie … Omdat ook Farys de riolering wenst te vernieuwen, gaat dit over een ingrijpende heraanleg,” liet bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) weten aan Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).
Verder wenst De Lijn in het kader van fietsveiligheid van de gelegenheid gebruik te maken om de terugkeerwissel te supprimeren en zo het valrisico voor fietsers te verminderen.
In de samenwerkingsovereenkomst is de verdeelsleutel als volgt vastgelegd: 20% Stad Gent, 40% Farys en 40% De Lijn.
De werken worden geraamd op 10 miljoen euro. Het aandeel van De Lijn, inclusief de studiekosten, wordt geraamd op 4,5 miljoen euro.
De uitvoeringstermijn voor de studie is vastgesteld op 370 kalenderdagen. Deze is momenteel in volle uitvoering en loopt inclusief het vergunningstraject nog tot eind 2024/begin 2025. De effectieve werken nemen ongeveer twee jaar in beslag en zullen wellicht begin 2027 afgerond zijn.
Stijn De Roo: “Hopelijk kan de nieuwe tramlijn zo snel mogelijk in gebruik genomen worden zodat de tram opnieuw het traject veilig kan afleggen tegen een normale snelheid.”